Hej Markus!
Tolkningen är helt säkert korrekt! Jag har själv gjort noteringen i min pågående sammanställning av Jeppas och Kierstinas liv i Österslöv med tonvikt på Vagnlidhuset, att när de flyttar hit 1761, är inte deras pojkar Ola (född 1756 i No 26 Österslöv) och Lars (född 1759 troligen i No 23 Österslöv) nämnda, men året efter, 1763 är hela familjen med i Hfl. Kanske de lämnats kvar hos åboen Lars Truedsson på Kjelkestad No 15 där de hade sin sista tjänst innan de flyttade till Vagnlidhuset? Finns inte noterade någonstans? Kierstina är ju troligen höggravid och de behövde kanske avlastning i det sammanhanget?
Låter rimligt att klockaren gjort noteringen när man ser skillnaden i handstil (och bläck) mellan ursprungsnoteringar vid husförhörslängdens upprättande och den tillkommande noteringen, men i så fall har vännen Johan också gjort flera noteringar bakåt i tiden i samma bok. Bild 210 i samma längd för år 1755 exvis. Kolla handstilen...
Nils Hjort tvivlar jag på att han var så god kännare av de fattiga och ynka i församlingen eftersom han i samband med Kierstinas absolution efter att deras förstfödda dotter förqwäfts i sömnen 1753 envisas med att placera dem på fel gård och dessutom kallar Kierstina för Svenborg vilket var den döda dotterns namn...
Tack för Din hjälp! Öppnar nya vinklar på min bild av deras liv i Vagnlidhuset...
Christer E