Det stämmer, familjen Deijsin verkar ju ha varit faddrar vid vart och vartannat dop i Öved i början av 1700-talet, de var nog aktade församlingsmedlemmar. Jag har endast kunnat hitta de tre syskonen Magdalena, Magnus och Maria (i den ordningen, med tanke på när de konfirmeras och gifter sig), vilket stämmer med moderns dödsnotis 1721. Där står det att hon fött fem barn, men att bara en son och två döttrar var i livet vid moderns död.
Oj, det var väldigt kvickt för Magdalena att gifta om sig. Jag har forskat en hel del på äktenskapsrätt i äldre tid, och kyrkolagen stadgade att en mans sorgetid måste vara i sex månader, en kvinna tvingades vänta i ett år innan hon fick gifta om sig (för att vara säker på att hon inte blivit gravid med sin förre make). Om man däremot fick ut skilsmässa från sin make/maka kunde man gifta om sig relativt omedelbart, då fanns där ingen stadgad sorgetid.
Jag har dock sett exempel på att det har gått relativt kort tid mellan första hustruns död och vigseln med andra hustrun för en man (mindre än sex månader), men att det går så kort tid som fem månader för kvinnan när hon gifter om sig har jag aldrig sett tidigare. Kan man utröna om hon fött barn kort efter första makens död, och att det är därför hon tillåts gifta om sig så snabbt?
Mvh, Markus