Hej
Tack för hjälpen med tydningen det bekräftar vad jag själv fick det till utom de med Lagergreen för de bilderna kunde jag inte läsa alls. Jag har suttit och tittat på åren 1645 – 1652 och tror mig förstått att det borde röra sig om två eventuellt tre olika gårdar i Eskebäck vid denna tid. Nedan följer de uppgifter jag hittat.
Det verkar som om Per försvinner från gården 1647.
1648 Inge/Inga? I Eskebäsk s. 50 den högra sidan. Detta kanske är Pers änka? Brodde s. 50 den högra sidan.
1649 Löjtnanten i Eskebäck s. 64 den högra sidan. Kan det vara Pers gamla gård som nu hamnat hos en ny ägare?
1650 Brodde s. 57 den vänstra sidan. S. 58 den vänstra sidan, kan det stå Erik i Eskebäck?, sidan 58 den högra sida längst ned ser det ut som om det står Bängt i Eskebäck? Om detta är rätt har det då 1650 blivit tre gårdar i Eskebäck istället för två? Inte skrev man väl de som bodde på samma gård huller om buller? Jag menar de står ju inte efter varandra utan ibland på olika sidor?
1651 Bengt i Eskebäck s. 73 den högra sidan, Brodde s. 74 den högra sidan. Erik finns inte nämnd.
1652 löjtnanten i Eskebäck s. 67 den högra sidan, Brodde s. 69 den vänstra sidan, Bengt står inte längre nämnd?
1667 Måns Olufsson i Äskebäck s. 50 den vänstra sidan. Kapten Lagergreen ibidem. Kapten är av adel och ? i tjänst. Från och med nu nämns endast ett Äskebäck, vad kan det betyda?
Lägger in den del bilder idag också som jag skulle vilja ha hjälp med.
Mvh
Birgitta