Marie!
Tack för dessa uppgifter! Visste inte att Sara och Malin var systrar. Vet du förresten när Bengt Andersson dog? Mellan 1736 och 1742 förstår jag, men har inte lyckats hittat honom i db under denna tid.
Om inte jag tolkat dödböckerna galet så begravdes ? länsmannen? Bengt Jonsson 1739-09-14, 88 år gammal
och Sara Pärsdotter dog 1760-02-02, 70 år gammal.
Isåfall skulle Bengt varit född ca 1651 och Sara 1690.
Jag är dock inte helt säker på att detta är mina anor. Det är en viktig länk som saknas.
Kierstin Jonasdotter och Samuel Torkelsson flyttade ju till Mossebo efter vigseln och senare till Sjötofta. (Båda i Älvsborgs län, Kinds härad och de ingick i Tranemo pastorat.)
De fick bl a två söner i Mossebo; Arvid f 1765-10-11 och Johannes f 1768-02-26 enl fb. Familjen flyttade ca 1770 till Sjötofta där det inte finns någon hfl förrän 1797.
Inga utflyttningslängder finns där och inga inflyttningslängder dit jag förmodar att sönerna flyttade - till Kungsäter sn resp Skedeskamma sn (idag Karl Gustaf), Älvsborgs län, Marks härad. De mantalslängder som finns har jag också lusläst utan att hitta några bevis.
Det fanns alltså två Samuelssöner med dessa förnamn i Kungsäter resp Karl Gustaf, vilka gifte sig och bosatte sig strax efter resp vigsel i Grimmared (tillhör numera Hallands län). Hfl där börjar 1798.
Arvid gifte sig första gången 1793 i Kungsäter och Johannes 1795 i Karl Gustaf.
I senare hfl från Grimmared står det att Arvid var född 1764 och Johannes 1767.
Det var alltså tre år emellan dem, men exakt födelseår stämmer ju inte.
Vid två tillfällen står det att Johannes var född i Tranemo (pastorat).
De var faddrar åt varandras barn (minns inte nu hur många gånger).
(De var inte födda i trakten kring Kungsäter/Karl Gustaf/Grimmared.)
Jag vet inte hur jag ska kunna få fram den felande länken - men en vacker dag kanske det lyckas.
Vad hände med Maria?
Mvh
Marianne