ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gränna  (läst 1150 gånger)

2009-01-30, 10:19
läst 1150 gånger

Ingeborg Lysén

• Gäst
Hej ! Jag behöver lite hjälp att tyda en födelsebok.För Min ANA som heter:Hovsnickare  Olof Hafström född 1711 i Gränna.Han dog i Bältesberg 1789 ???
Källa:Grånna C:4 sidan 96 OLuf ¤ 1711 13/10 dop: 15/10 Vad heter föräldrarna och var är han född?
Källa:Gränna C:4 Oluf ¤ 1711 27/11 dop 30/11 Vad heter föräldrarna och var är han född?
Jag är tacksam för hjälp och tips om denna ANA
Ingeborg Lysén

2009-01-30, 12:53
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1646
  • Senast inloggad: 2024-12-13, 13:41
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Ingeborg.
För Oluf född i oktober heter föräldrarna Måns Andersson och Marit Olufsdotter, i Mälby (Mellby).
För Oluf född i november heter föräldrarna Per Olufsson och Marja Olufsdotter, i Staden.
Mvh Siv

2009-01-31, 11:20
Svar #2

Ingeborg Lysén

• Gäst
Tack ! Siv för hjälpen! Det var sällt ,nu när jag har födelseorten kanske jag kan följa dom både och se var det landar,om det är rätt person.
Ingeborg Lysén

2009-01-31, 13:40
Svar #3

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11189
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 19:11
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Olof Hafström
Hej,
Vore intressant att höra om Dina källor och var Du tidigast påträffar honom. Kan därefter gå in i mitt material och kolla. Kanske dock diskussionen bör föras under Landskap » Småland » Socknar och där Gränna socken, så fler kan bli engagerade. Här försvinner lätt diskussionen som enbart en tyd-diskussion.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-31, 19:24
Svar #4

Ingeborg Lysén

• Gäst
Hej Olle Elm! jag har endast hittat uppgifter om Olof(Olaus) Hafström i Släktkalendern
1917sidan 327 ,1936 sid 353.Han föddes 1711 i Gränna Dog 1789 i Bältesberga.
Dom olof som jag har hittat  1711 i Gränna kan ju vara någon av dem ?( angivna ovan )
försöker att gå igenom husförhörslängderna sida för sida.Det tar en väldig tid.Det bästa vore att börja där han dog .Och gå bakåt i tiden.Men det kan jag inte för det finns inget filmat på Landskrona i Svars nätforskning.Bara en massa rigister .
Det är ju bra om det är flera inblandade Gränna hör ju Jönköpings län.
1) olof  1711 13/10 Fader:Måns andersson i Mälby Moder Märit Olofsdotter.2/  
Olof 1711 27/11 Fader:Per Olofsson  i Staden Moder:Marja Olufsdotter( Källor som ovan)
Hälsning Ingeborg Lysén

2009-02-01, 12:40
Svar #5

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11189
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 19:11
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Olof Hafström
I dödboken för Ottarp C:3 sid 89 anges:
1789 13/10 dog hovsnickaren mäster Olof Hafström vid Belteberga - dagens Bälteberga Jmfr http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4lteberga - 78 år gammal. Han var född i Grenna stad i Småland.
Här har vi upprinnelsen till årtalet 1711. Min bedömning är att Du får räkna med att denna årsangivelse kan vara felaktig. Eftersom det anges att han är född i själva Gränna stad är det sannolikt i själva staden som Du skall leta. Möjligen skulle han kunna finnas med som son/ev släkting i någon bouppteckning, men det är ytterst osäkert. Man skulle också kunna tänka sig att han någon gång är hemma och är dopvittne, innan han hamnar i Ottarps sn.  
Är hans ev hustru känd?
Ser att han är nämnd i Släktforskarnas årsbok 2005, sid 304. Där anges också att han - eller släkten - finns i Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL) 17, (1969) sid 714.  
Har Du tagit del av den artikeln?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-01, 17:38
Svar #6

Ingeborg Lysén

• Gäst
Hej Olle! Tack för dina upplysningar nu vet vi att han dog i Bältesberga.
Då finns det en möjlighet att följa honom baklänges genom livet när jag kommer till ett arkiv.Hemmifrån går det inte.Jag har inga upplysningar om hans hustru.Men hamn var ju befintlig som hovsnickar i bältesberga .det var ju en stor herrgård som låg vid tidan och där en kung höll till.
Jag har sökt och läst en del på nätet om Bältesberga.
Men dsom sagt jag får resalite i sommar och besöka arkiven.Tack för att du hjälper till och tack för tipsenom litteratur  MVH Ingeborg Lysén

2009-09-24, 10:48
Svar #7

Utloggad Olof Zachrisson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-09-15, 14:35
    • Visa profil
Hej min mf mf mf Olof Hafström dog i Helsingborg 1841, gift med Magdalena Dragun, far till Maria Magdalena Cecilia Hafström (g Scholander). Kan han vara Ola Hafström, född (eller kanske döpt) i Bälteberga 1790-03-08 enligt DDSS? Nära Helsingborg och åldern passar väldigt bra in i Syskonskaran från Bälteberga (Ottarp, M-län). Hälsningar Olof Zachrisson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se