Det färjeläge som Lars Wannberg var färjekarl vid låg uppströms, från bron ca, 500m, västerut.
Där är på båda sidor idag småbåtshamnar anlagda.
Var med och skrev en liten skrift om Söderala färjeläge, tillsammans med en forskarkompis för några år sen, till vilken jag ej bidrog med så mycket text men med kartor från 1740 av färjelägret som jag kopierat från lantmäteriet i Gävle.
I det fallet har Kaj rätt.
Men Lars har helt rätt i att det låg ett färjeläge ungefär vid Dåbo men det var före 1610,det med näsen stämmer, det låg ett näs på vadera sidan av Marmen som båda kallades Ringnäs, allt detta finns beskrivet i Widmarks provinsen Hälsingland.
När man skulle över Marmen fick man ringa i en klocka, därav namnen ringnäs.
Runt 1610 beslutades att farbar väg skulle dras genom norrland och vidare runt bottenviken, då kungen tänkt resa landvägen och funnit att det ej fanns farbar väg kom detta påbud, det var då första färjekarlen anställdes vid sundet, och ny väg bröts.
Såvitt jag kan förstå så var detta stora norrlandsvägen, åtminstone till en början den enda stora vägen norrut.
(Dom allra första färjekarlarna har jag i släkten)
MVH Roffe