Hej Lennart,
Vad roligt att Du fått så fin hjälp här. Vill bara kommentera uppgifterna något med tanke på vissa ortnamn i Ölmstad socken.
Under Apelås - där ryssen Elias fick barn 1730 låg ett torp som fick namnet Ryssebo. Kanske det hade något med honom att göra.
Jämför uppgiften om honom i Ölmstad AI:2 (1727-1733) Bild 130 / sid 243
Namnet Ryssebo finns dokumenterat i Ölmstad AI:3 (1753-1775) Bild 45 / sid 71
Även under Ölmstad prästgård fanns ett Ryssebo. Det berättade min sommarpappa bonden Alf Johansson i Ölmstad skattegård i slutet av 1950-talet när vi vandrade en skogsväg på väg till Haassmarka (= Häradsmarken) för att se till kvigorna som gick på skogen; Se till dem så att de inte förvildades under sommaren.
- Här bodde dä en ryss, fick jag veta.
Och tjärblomstret kallades ryssrockar, för di hade röda rockar, de ryska soldaterna ..fick jag veta vid samma tillfälle.
(Uppgiften om detta Ryssebo finns också i Ölmstad sockenbok sid 134)
Mycket talar för att det var just Din anfader han talade om, då han i sockenboken också anger att den ryske krigsfången levde och dog där på 1700-talet samt att han gift sig med en flicka från Ölmstad.
Om Du tar kontakt med Ölmstad hembygsförening kanske de kan tala om var torpet låg. Om jag inte minns fel efter över 50 år, passerade vi det gamla ålderdomshemmet på vägen upp mot Haasmarka...
Letade lite på en karta från 1775 men blir osäker på om stället är utsatt. Lägger in en bild från kartan på Ölmstad by som låg där skattegårdarna idag ligger - vilket även det Alf berättade för mig...
Vänligen,
Olle Elm