ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gottröra, Födde, C:1 1699-1757, bild 183  (läst 551 gånger)

2011-07-06, 13:57
läst 551 gånger

Utloggad Lena Nyman

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-22, 05:01
    • Visa profil
Hej!  
Jag letar efter en Abraham Olsson som enligt senare husförhörsböcker från Kårsta ska vara född i Gottröra 1757.
Jag undrar om ni kan hjälpa mig tyda den här texten från Gottröras födelsebok C:1 bild 183. Är det här möjligtvis han och i så fall, vart bor de och vad heter föräldrarna?

Tack på förhand!
Lena Nyman

2011-07-06, 23:20
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-09-03, 01:05
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Lena!

Abraham var son till bonden Olof Larsson och hans hustru Kerstin Persdotter i Väster Rickeby. Olof Larsson avled i augusti 1763 (Gottröra CI:2, s 5), och hustrun gifte följande år om sig med Jan Jansson (Gottröra CI:2, s 21), som då övertog driften av gården.  

1782 flyttade Kerstin och Jan till Skalhamra, och Abraham tog över föräldragården i Väster Rickeby (Gottröra AI:1, s 81). Han gifte sig med Maja Stina Mattsdotter från Kårsta (Gottröra AI:1, s 172), och 1807 flyttade familjen till Kårsta (Gottröra AI:3, s 110).  

Så det ser ju ut som om han är den Abraham Olsson som du söker.

Hälsningar
Hans Olof
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  

2011-07-08, 11:19
Svar #2

Utloggad Lena Nyman

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-22, 05:01
    • Visa profil
Tack Hans Olof!

Väntade mig inte ett så snabbt svar!  
Det stämmer bra att Abraham Olsson gifter sig med Maja Stina Mattsdotter så måste ju vara han. Har ingen aning hur du lyckades tyda den där texten, själv kunde jag enbart urtyda Lars Olsson och Abraham.  

Du ska även ha tack för extra informationen - Tack!

Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se