Soldaten Jon Jönsson Näs född den 1/3 1708 V Tönnet dör den 18/3 1756 och begravs den 4/7 1756.
I dödsboken står det felaktigt att han är född den 14/6 1705 men det är fel. Hans äldre bror Jon dör den 22/10 1705 och som är född den 14/6 1705. Här har prästen noterat i födelseboken att han dör den 18/3 1756.
I husförhörslängden för 1750 står det riktiga födelsedatumet för soldaten Jon Näs. Där står också att han har 2 söner och 3 döttrar. I Mats Hellgrens bok finns en son och 4 döttrar. En son Per är enligt dödboken född 1753. Nu till mitt läsproblem. Vid denna tidpunkt skrev prästerna en lång nekrolog över de döda med alla uppgifter om födelse, föräldrar, giftermål, antal barn etc. Det klarar jag hjälpligt att läsa i de flesta fall eftersom jag har alla uppgifterna att kontollera emot. I det här fallet har prästen skrivit en lång text efter alla faktauppgifter som jag inte kan tyda. Eftersom det är nästan fyra månader mellan dödsfallet och begravningen så måste det ha hänt någonting som det skulle vara intressant att veta.