ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filipstad vigda 1704  (läst 1263 gånger)

2008-12-13, 22:42
läst 1263 gånger

Utloggad Krister Tranberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 22:45
    • Visa profil
Skulle behöva hjälp med att tyda varifrån bruden kommer.
Vigdes Måns Olsson från Tranmossen och Carin
        Johansdotter från ?????
MVH Krister.

2008-12-14, 01:13
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6222
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 23:52
    • Visa profil

2008-12-26, 17:25
Svar #2

Utloggad Tord Hagman

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 11:03
    • Visa profil
Känner någontill hur mångamänniskor det bodde vid Änggruvorna när gruvdriften var igång Förmodligen var det ett flertal för det fanns ju en skola där Jag tar tacksamt emot alla uppgifter jag kann få om Änggruvorna och människorna som levde där. Skall tillägga att änggruvorna ligger mellan Filipstad och Nordmark. M V H Tord Hagman.

2008-12-30, 20:18
Svar #3

Utloggad Krister Tranberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 22:45
    • Visa profil
Tack Kristina.
Dammarna kan stämma, fast det är nog dammhyttan som hon kom från.
Tord kan jag tipsa om hemsidan filipstadsbergslag.com där finns mycke information om gruvor och hyttor med mera omkring Filipstad.
Var in och kollade som hastigast nu, kolla under Finnshyttebergsfältet, där har du Änggruvorna.
Ska själv kolla om jag kan hitta Alexandergruvan då jag har en ana som verkade där enligt husförhörslängder.
Gott nytt år!
Krister

2009-01-01, 18:37
Svar #4

Utloggad Tord Hagman

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack Krister för ditt svar jag skall gå inn på Finnshyttebergsfältet och se om jag kann komma över några uppgifter där.det finns en väldig massa gruvhål vid Änggruvorna och man kann ju aldrig sluta att förundras över hur det gick till att bryta upp de väldiga gruvhålen med de små resurser de hade på denn tiden.Du nämner Alexandergruvan jag har för mig att jag har sett en gammal karta över Finnshyttebergsfältet och jag tror att den gruvan fanns med på denn .Till våren träffar jag en man som är kunnig om de gruvor som fanns och då skall jag fråga honom Själv är jag ny innom släktforskning men jag tycker att det är väldigt intressant,och jag hoppas att jag lär mig med tiden.Slutar med dessa rader och tack änn en gång för ditt svar.Tillönskar dig en god fortsättning på det nya året Mvh Tord Hagman

2009-01-02, 08:45
Svar #5

Utloggad Tord Hagman

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej igenn Krister om du går inn på filipstadsbergslag,com så hittar du en gammal karta över Finnshyttebergsfältet där du kann se var Alexandergruvan låg.Mvh Tord Hagman.

2009-07-22, 19:02
Svar #6

Utloggad Roger Jansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-07-22, 19:02
    • Visa profil
Hej Krister och Tord.

Alexandergruvan ligger på södra delen av min tomt i Änggruvorna. Jag bor i den gamla gruvfogdebostaden, det vita huset några hundra meter NV om stationshuset. Huset är byggt 1871. Alexandergruvan rasade under andra halvan av 1930-talet, och skall vara skapligt djup. Eftersom den har rasat, ser man bara en grop, med stängsel runt. Stängslet kom till under 1990-talet. Den som vill veta mer om Alexandergruvan, kan hitta info på biblioteket i Filipstad. Boken relationer från Filipstads Bergslag, eller nåt liknande, beskriver årtal, mängd malm, antal arbetare mm. Sist jag lånade den stod den i hörnet mot Håkanssons.

2009-07-24, 18:46
Svar #7

Utloggad Tord Hagman

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Roger tack för tipset om boken relationer från filipstads bergslag,jag skall gå till biblioteket och låna den om du får reda på några flera uppgifter om Änggruvorna så tar jag tacksamt emot allt jag kann komma över.Slutar med dessa rader och önskar dig en glad sommar.Mvh Tord Hagman.Min Epostadress är tord.hagman@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se