ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frykerud, AI:10, GID 480.23.21000  (läst 476 gånger)

2003-06-23, 20:29
läst 476 gånger

Anne Ahola

• Gäst
Kan någon hjälpa mig att tyda släktförhållandena här? Det är framför allt Bengt Olofsson jag försöker reda ut.

Vad står det i den vänstra kolumnen? (en del har jag lyckats tyda, men inte allt).

Tackar på förhand!
/Anne

2003-06-23, 21:07
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4797
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 13:24
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Svårt när man inte har helhetsbilden, men gör ett försök.
Första kolumnen verkar vara en kolumn där man noterar diverse. Kanske flyttar Måns Olofsson till Skogs Boställe -86. Brodern Bengt Olsson är lungsigtig (BETYDELSE: som lider av lungsot; äv.: som har anlag för lungsot.)Modern Ingri Nilsdotter flyttar till sonen i Skog -88 i samband med att sonen? förafskedade Göran Olofsson ....löf flyttar till Stockholm -88.

2003-06-24, 18:42
Svar #2

Anne Ahola

• Gäst
Aha! Men då är det nog så här: de flyttar in FRÅN Skogs boställe och Skog -86 och -88, eftersom denna hfl sida är för Östra Ringstad.
Gabriel och Lisken som står under Måns Olofssons namn har väl då förmodligen ingen släktskap med resten av personerna?

Jag ska leta vidare i husförhörslängderna och se om jag kan få fram något mer.

Tack! /Anne

2003-06-24, 21:45
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4797
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 13:24
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja, som sagt man bör ha helhetsbilden för att komma rätt.
Men då är det nog så, att eftersom Gabriel dör 1784, blir bostället utan manlig hjälp. Och då flyttar släkten Olofsson in 86-88.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se