Hej Ove, här får du mer jobb
Bouppteckningar finns hos AD Online för Västerviks rådhusrätt och magistrat. Volym FI:11 är för år 1761-63 och FI:12 1764-67. Båda omfattar drygt 1400 sidor vardera. Jag gjorde en hastig koll och hade tur att hitta båda bou.
I FI:11 på sid 643 (stämplat längst ner) bildnr i AD 324, finns bou efter Magnus Westerstrand och i FI:12, sid 457, bildnr i AD 235, bou efter Anna Greta Dalin. Sidnumren tror jag du behöver om du ska beställa kopior från landsarkivet.
Här framgår bl a att paret hade ytterligare ett barn, Carl Magnus, som föddes efter faderns död. Född 9 maj 1762 enl fb.
Enligt Magnus bou verkar han förutom barnen Anders och Britta Lisa även ha en myndig son Petter från första äktenskapet. Anders är 20 år och tunnbindargesäll, Brita Lisa tjänar i Kalmar. Förmyndare för dem är morbrodern Johan Lundberg.
Barnen Samuel 7 år, Anna Stina 3 år och Carl Magnus 7 veckor företräds av tunnbindaren åldermannen Sven Ekengren.
I bou efter Anna Greta sägs att de små barnen har lämnats i stor fattigdom och tillsammans med lärlingen Sven Westerberg och tjänstepigan Lena varit besvärade av en ”besynnerlig sjukdom” och vårdats i 5 veckor av stadsfältskären Johan Öhrn.
Här nämns sambrodern trumpetaren Gustaf Dalin i Linköping, sambrodern sergeanten Peter Dalin i Risa socken, samsystern Hedvig Dalin, gift med frälseinspektoren Westerberg på Lång vid Karlstad och halvsystern Anna Stina gift med Torsten Dahlström vid Fylinge Dalhems socken.
Någon av dessa har kanske tagit hand om barnen. För Anna Stinas del ligger ju Lång (Long) bra till, i Grums socken. Detta säteri/slott har diskuterats på Anbytarforum:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/92189.html?1154356965 I Grums hfl AI:2, sid 105, finns Hedvig Dalin med maken Petter Westerberg. Tyvärr saknas hfl för åren 1762-77.
Ja, det här var bara lite av allt som du kan fördjupa dig i.
Förresten hittade jag på Libris en bok som kanske kan vara intressant: ”Embets book för tunnbindare handtwerket i Wästerwijk”. Sök på
http://libris.kb.se/