Hejsan !
Jag har en liten Brunflo-fundering .
I Brunflo vigs 24/1 1819 Catharina Larsdotter med Carl Fr. Björkbom
Karin ( hennes vanligaste namnform ) får i Brunflo 5 barn ( 2 innan äktenskapet , Carl Fredric uppgiven som fader till 1a )
1) Fredric Willhelm född 13/2 1815
2) Anna Märta född 1/2 1817 död 23/3 1818
3) Anna Catharina född 13/7 1819
4) Eva Märtha född 27/1 1822
5) Carl Johan född 11/1 1824
Dom flyttar sedan till Medelpad där tillkommer
6) Adolph Martin född 31/3 1826 enl. födelsebok Sättna (Y) ( Tyvärr enda gången jag noterat honom )
Fadern uppges vara Bruks skräddare i Norafors , men familjen tycks bo i Granlo Selånger som hyresfolk
7) Vendla Sofia ( EJ funnen i någon födelsebok , men bosatt med modern nästan hela livet ) troligen född i Sundsvall 12/9 1827
Med min vanliga otur så är givetvis Vendla Sofia min ana och jag kan inte vara helt 100 på att Carl Fredric är hennes pappa ,
men hon är i varje aldrig noterad som oäkta och Karin gifter inte om sig efter att Carl Fredric dött 1827 ( Sundsvall GA AI:4b 190 )
och eftersom hon förefaller vara född i september 1827 så borde teoretiskt Carl Fredric kunna vara hennes pappa trots att han dog samma år
Att Carl Fredric är född 7/9 1791 i Tännäs ( Fredric Björkebaums och Anna Katarina Bergmans nionde (?) barn , Fredrics tionde i så fall )
och barnbarn till Kapten Erik Biörckebohm känner jag mig ganska säker på efter att ha kollat dopvittnena .
Finns ju några Dillner ( Eva Greta B's ättl ) , Ifvar Hansson i Vamstas hustru Maria Sophia Nordin ( dotter till Maria Maja Vendela B. )
Orstadius i Sundsvall , vittne till Adolph Martin , är väl tremänning med Carl Fredrics barn .
Däremot förefaller inte torparen Mårten Viklund i Österböle ( Ryttare i Viken ) ha något släktskap med Carl Fredric ,
så min teori är att han kan vara morbror till Karin .
Mårten f 25 juni 1768 i Brunflo har en syster Märeta Mårtensdotter f 1762 enl. husförhör och 4/3 1792 får en Märeta Mårtensdotter i Viken
en oäkta dotter Karin . Men vem är Lars med tanke på Karins patro ? Håller min teori eller är jag helt ute och cyklar ?
Om min teori är sann så har jag i alla fall mycket nyttig info i Mårten Jönsson Öbergs , Mårten och Märetas pappa , nekrolog
( dock hette väl hans mamma Jönsdotter , inte Johansdotter ) och kan leta vidare i Börön och Döviken i Lockne samt i Öd i Marieby .
Hoppas någon Brunflo-expert kan styrka eller dementera min teori
Bertil