Hej,
Jag har under lång tid letat efter min anmoder Britta Maria Gravander i födelse- och dopböcker. I dödboken i Kyrkefalla, vid hennes dödsdatum 1760-10-24, anges hennes dödsålder 44 år, så hon bör vara född ca 1716.
Hennes mor var Anna Maria Björnhufvud, f. ca 1690 i Kyrkefalla d. 1763-06-06 i Hjo stadsförsamling. Gift 1: 1714-08-24 i Kyrkefalla med korpralen Anders Gravander i Graven. Gift 2: 1720-01-31 i Kyrkefalla med kvartermästaren Carl Ulfsköld, nr 674, 1699-1770.
Brita Marias far var Anders Gravander i Graven, Kyrkefalla, som var korpral i Västgöta kavalleriregemente och stupade i Karl XII:s fälttåg i Norge 1716. Den 16 mars sände Karl XII ca 500-600 dragoner, ledda av överste Axel Löwen, genom Hakadal. Vidare genom Hadeland och Ringerike skulle de sedan göra ett bakhållsangrepp på den norska hären vid Gjellebeck i Lier. Dragonerna övernattade i Hakadal, de flesta på Hakadal verk.
Dagen efter blev det strid med ett norskt bondeuppbåd på ca 60 norska bönder under ledning av Gregers Granavolden, som gjort en förhuggning i Harestuskogen vid Bjørgeseter. Striden försenade svenskarnas frammarsch ca 8 timmar och medverkade till att de svenska dragonernas bakhållsangrepp vid Gjellebeck tillintetgjordes. I Harestuskogen vid Bjørgeseter stupade minst sju svenska soldater, däribland korpral Anders Gravander.
Enligt muntlig tradition blev de stupade svenskarna vid Bjørgeseter transporterade med häst och släde till Hakadal kyrkogård och begravda bakom vapenhuset i sina uniformer. 1955 fann man skelettdelar och föremål, bl.a. rester av läderstövlar och uniformer. Fynden gjordes i blåleran på en meters djup under nuvarande sakristian i samband med grävarbete för en ny grundmur till utbyggnad av sakristian. En minnessten blev rest på platsen 1986, och tre svenska dragoner är namngivna på stenen, Anders Gravanders namn står överst.
Minnessten på Hakadal kyrkogård, Norge
I dödboken för Kyrkefalla finns uppgift om att hennes far och mor var Anders Gravander och Anna Maria Björnhufvud, likaså i vigselboken vid hennes andra vigsel 1757-11-04 med Carl Kindberg, Kyrkefalla. Det knepiga har varit att vi inte lyckats hitta Britta Maria Gravanders dop i Kyrkefallas dopbok. Länge trodde vi att hennes mor följt med sin man Anders Gravander under fälttåget i Norge, och att Britta Maria skulle ha fötts i Norge och därmed döpts av fältprästen.
Men via släktnamnsregister Skaraborg lyckades jag nyligen hitta det som jag hoppas är min anmoder. Det lilla som jag kan tyda stämmer, förutom en bokstav. Pappan namnges som korpral Granander ej Gravander - se nedan.
Norra Härene C:1 1699-1759, sid 247
Brita Maria Granander, f. 1716-06-02
Tyvärr har jag mycket svårt att tyda texten. Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda resten, eftersom det skulle kunna ge mig mer ledtrådar om detta verkligen är min anmoder.
Med vänlig hälsning
Robert Nilsen