ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generalmönsterrulla Lifregementet till Häst  (läst 853 gånger)

2010-12-06, 15:53
läst 853 gånger

Utloggad Lasse Ericsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 19:31
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Hej!

Någon som kan hjälpa mig tyda och hur jag ska utläsa Besiktnings och Kassaktionsrulla för Livregementet till Häst, Fellingsbro kompani 1759, (SVAR A0028807_00291)?
Det gäller Nr 37. Ryttaren Nils Lundberg.  
Vad står det?  
Hur ska man läsa en sådan rulla och vad står Besiktnings och Kassaktionsrulla för?
Är ganska nybörjare på det här med soldatforskning och läsande av militära rullor.

Hälsningar
lasse Ericsson
[/color]

2010-12-06, 20:12
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15904
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 09:54
    • Visa profil
Hej Lasse.

Sverige är i krig med Preussen.
Delar av Livregementet till Häst deltar i kriget och befinner sig år 1759  
någonstans i Tyskland. Rullan är förd över den hemmavarande delen av regemetet.
Dit hör bl a 13 ryttare vid Fellingsbro kompani.

De olika kolumnerna berättar att:
Rusthållare för nummer 37 Lund är är Katarina Larsdotter och dess barn och Jonas Larsson.
Ryttaren som rider för rusthållet( sventjänaren) heter Nils Lundberg, är 32½ år och har 11 tjänsteår bakom sig.
I nästa kolumn beskrivs hästen, ett ljusbrunt sto 14 år gammalt.  
Kolumnnen på högersidan berättar att karl och häst var goda och approberades, dvs godkändes, vid förra mönstringen.
I kolumnen längst till höger skall noteringar vid denna mönstring skrivas in.  
Här står bara en bock, tydligen godkändes karl och häst denna gång också utan kommentar.

Karlar och hästar skulle, som rullans namn anger, besiktigas och därefter antingen godkännas eller kasseras.  
På samma sida kan man läsa om en häst som inte håller måttet och en karl som är sjuklig och får avsked.

Besiktningsmönstringar hölls mellan de stora generalmönstringarna, som i sin tur ägde rum ungefär vart tredje år.  

MVH
Eva Dalin

2010-12-06, 21:47
Svar #2

Utloggad Lasse Ericsson

• Anbytare ***
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Tack så mycket Eva för dom upplysningarna.
Nu kan jag kanske bättre förstå hur man läser rullor när jag träffar på sådana framöver.
Nils Lundberg som detta handlar om är min anfader. Kul att få mer uppgifter om honom så här.

Lasse[/color]

2010-12-07, 21:25
Svar #3

Utloggad Lasse Ericsson

• Anbytare ***
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Hej Eva!

Återkommer till ovanstående mönstring. Kan du tyda vad som står mer om Nils Häst?

Hälsningar  
Lasse Ericsson[/color]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se