Ingmarie,
här uppgifter från Indiko, vet inte vad du redan känner till så jag vidarebefordrar rubbet:
Dräng/stalldräng Carl Gustaf Olsson f 30/11 1841 i Hammarby församling, Södermanlands län (förr kallat Nyköpings län). Där ska du alltså söka hans föräldrar och syskon. Hammarbys kyrkböcker finns på mikrokort - om du inte vill beställa sådana och själv söka i födelseböcker och husförhörslängder (rekommenderas eftersom det både är roligt och ger tillfredsställelsen av att kunna försäkra sig om uppgifternas riktighet), kan du skicka förfrågan till Landsarkivet i Uppsala, se
www.ra.se/ula Carl Gustaf Olsson avled 24/11 1891 i Sundsvall. Dödsorsak ramollitio cerebri, vilket ordagrant betyder uppmjukad hjärna/hjärnuppmjukning (kan, om jag fattat rätt, ha sin orsak i hjärntumör).
Gift 27/6 1875 med Sigrid Cajsa Olsdotter f 29/5 1850, uppgift om födelseort saknas hos Indiko, enligt Arkion född i Torp, Västernorrlands län.
Familjen inflyttade i Sundsvall 1878.
Barn:
Carl Olof f 27/9 1875, enligt Arkion född i Torp.
Johan Alfred f 19/9 1876, ingen uppgift om födelseort. Död 23/6 1880 i Sundsvall, av scharlakansfeber och difteri.
Son (namnlös och troligen död strax efter födseln) f 3/12 1878 i Sundsvall.
Märtha Catharina f 2/1 1880 i Sundsvall.
Signe Maria f 19/8 1882 i Sundsvall, död 22/2 1883 i Sundsvall, av dubbelsidig lunginflammation.
Gustaf Bertil f 4/5 1884 i Sundsvall.
Erik Sigfrid f 26/9 1886 i Sundsvall.
Otto Wilhelm f 2/4 1889 i Sundsvall.
Arkion år 1900:
Hemförsamling: Sundsvall
Hemort: Sundsvall
Arbetaränka Sigrid Kajsa Olsson Olsdotter f. 1850 i Torp
Son Carl Olof f. 1875 i Torp
Son Erik Sigfrid f. 1886 i Sundsvall
Son Otto Vilhelm f. 1889 i Sundsvall
Gustaf Bertil Olsson var år 1900 dräng hos en torpare Öberg i Östbyn, Holms församling, Västernorrlands län. Märtha Catharina hittar jag inte, men Arkions folkräkning är ju inte fullständig detta år.
Allt som jag nu meddelat dig härrör från andrahandskällor, som aldrig är fullt tillförlitliga. Om du vill försäkra dig om en så korrekt släktforskning som möjligt måste du själv söka i originalkällorna; kyrkböckerna.