Hej. När detta inlägg just skulle skickas upptäckte jag att Du redan fått svar, men skickar det ändå eftersom det innehåller ytterligare några uppgifter. Anna Maria föddes alltså 16 april 1824 i wästra Sörbyn i Högsrum socken. Fadern A.P. Tomtin var enligt födelsenotisen skrivare hos en Palme i Ljungby socken, Kalmar län. Vad denne Palme hade för befattning tycker jag är litet oklart utifrån den aktuella föd.notisen; tycker inte det står Krono befallningsmannen, även om det låter logiskt. Du kan ju leta efter barnafadern Tomtin i Ljungbys kyrkböcker, bl.a. som skrivare åt herr Palme. Kanske Du kan hitta hans vigselnotis och barn från äktenskapet. (I Ljungby ligger f. övr. en Helene Louise Palme begraven, se Gravsten-sök här i Rötter. Hon var gift med kronofogde Waldow och var vid giftermålet 1837 i Ljungby piga på Ljungbyholm om jag minns rätt. Hon bör väl på något sätt vara släkt med med ovannämnde Palme och troligen också med landssekr. C.A Palme i Kalmar, tillika farfars far till Olof Palme). För Anna Marias mor, Brita Stina Dahlberg, var detta hennes 2dra resan begångna förseelse, dvs hon hade tidigare fått ett oäkta barn. Bland vittnena vid Anna Marias dop fanns drängen Anders Fredric Dahlberg, troligen en bror. Den 17 juni 1825 gifte sig Brita Stina i Högsrum med skräddaren och drängen Johannes Persson. Det är en innehållsrik men ganska svårläst vigselnotis som bl.a. berättar att Brita Stina föddes i Ökna socken (Jönköpings län) 31/7 1795 (se föd.notis). Fadern var smeden vid Kalmar Regemente, Magnus Dahlberg. Enligt vigselnotisen flyttade familjen från Ökna till Döderhult för flera år sedan, och der från hit til wästra Sörby - hon har 2ne gånger blifwit lägrad och derföre undergådt (..........?).Komm med attest den 24 (oktober) 1823 från Ljungby Sochen på Småland om Ägtenskaps ledighet och har (.....?) wistats i Föräldrarnas (Wård?) med sitt oägta Barn, som ännu lefwer.... I utflyttn.notisen, 24/10 1823, Ljungy socken, anges att hon utflyttade till Räpplinge socken. Jag har inte kontrollerat om hon verkligen bosatte sig där en tid, eller om hon flyttade till Högsrum direkt.
Hoppas dessa uppgifter är till litet hjälp. Hälsningar Peter.