Hej!
I min mammas släktforskning har jag hittat ett tidningsurklipp från Östersundsposten. Hon har antecknat 9/9 och 8/10 1962 på papperet. Jag antar att texten är hämtad från någon bok. Vilken? Och vem kan ha skrivit den? Det måste ju vara någon som återberättat detta för länge sedan eftersom begravningen var 1877. Det är en text som handlar om min morfars farfars far Johan Berglund. Den lyder som följer:
En och annan gång hände att de, som varit i krig, erhöllo s.k. militärisk ståt vid graven - Jag menar självfallet männen i ledet. Den sista gång det hände i Jämtland säges ha varit då fältjägaren nr 3 Johan Berglund begravdes. Berglund hade varit med både i Finland och Norge. I Hörnefors blesserades han svårt men återkom så småningom till hembygden och blev då torpare under Kungsgården och det i över femtio år. I Livstiden hade han alltid beklagat sig att han måste vandra till graven som en torpare utan den militäriska ståt, som han sett krigmän i gamla tider beskäras. Överstelöjtnant Ryding som bebodde Kungsgården de sista åren av Berglunds livstid - jag tror B. dog 1878 - hade fattat stort förtroende för den gamle krigsbusen och han lät vid Berglunds frånfälle föranstalta om militärisk begravning i Frösö kyrka då både häst- och fältjägare paraderade. På kistan, vilken var prydd med en girlang av grönt, voro lagda i kors en s.k huggare och en bajonett. Överstelöjtnanten själv höll talet till veteranesns minne och lyste gravens frid över den bortgångne. Kyrkan skall ha varit till trängsel fylld och det har mig berättats att kyrkogården var så full med människor att flera gravar beklagligtvis nedtrampades.
Helt visst äro många här glömda även om jag tänkt att alla skulle komma med - det är så sällan anledning att erinra om de ringa i ett samhälle.
Heder över honom, heder över krigarn, där han gömmes mannamod och mannaheder äkte att hans namn ej glömmes. Inga slavar trampe kullen där den tappre bor i mullen
Jag undrar vart denna text kan komma från ursprungligen?
Vänligen Marie