ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harstad, C:1, Födde, Pag 199, GiD: 298.12.45300  (läst 1027 gånger)

2006-08-04, 13:22
läst 1027 gånger

Håkan Andersson

• Gäst
Hej,

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta? Vad heter Måns far Petter i efternamn och vad står det sist i översta raden efter Sven?

Tack på förhand,

Mvh
Håkan Andersson

2006-08-04, 13:54
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4956
  • Senast inloggad: 2024-11-29, 17:23
    • Visa profil
Hej Håkan!

Mitt förslag är Petter Pryss, kanske en stavningsvariant av Prytz. Om du söker på google finns en hel del att läsa ang namnet Pryss.

Mvh

Britt-Marie

2006-08-05, 10:19
Svar #2

Håkan Andersson

• Gäst
Hejsan Britt-Marie!!

Riktigt roligt att höra (läsa??) från Dig igen, hoppas sommaren varit riktigt skön!
-----
Jag har också varit inne på olika varianter Pryss, men inte hittat vare sig vigselnotis eller födelsenotiser där efternamnet/tilläggsnamn liknande Pryss finns med. Faktum är att jag bara stött på det i samband med Måns födelsenotis. Däremot verkar det som att prästen avstavar efternamn rätt friskt utan att punktera dem (X Larss, Y Pers, Z Bengts osv) Det finns en Petter LARSson i Hadestad som nämns frekvent, men jag har svårt att få Pryss till Larss... har Du någon fundering kring detta?

Mvh

Håkan Andersson

2006-08-06, 08:14
Svar #3

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej igen Håkan!

Jag kan inte få namnet till något annat än Pryss...Det jag kan göra är att jag tittar på landsarkivet i Vadstena nästa gång jag är där, kanske kan det vara lättare att läsa på mikrofische. Jag kan också titta i bou-registret om någon Pryss finns med där. Återkommer här om jag hittar något mera.

Mvh

Britt-Marie

2006-08-06, 09:06
Svar #4

Håkan Andersson

• Gäst
Britt-Marie!

Du är verkligen en ängel om Du vill lägga ner tid på det. Tusen tack!

Mvh
Håkan Andersson

2006-08-06, 22:22
Svar #5

Utloggad Barbro Peterson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Håkan och Britt-Marie!

Det fanns Prytzare eller Pryssar i Harstad redan 100 år tidigare.
Ur Appelgrens länsmanssamling, som finns i Vadstena, har jag antecknat följande.....
MÅNS PRYTZ i Haddestad Harstad g.m. Elin Bryngelsdotter d 1653 Barn: Inga efterlevande.

MVH   Barbro

2006-08-07, 16:20
Svar #6

Håkan Andersson

• Gäst
Hej Barbro och Britt-Marie,

Först i eftermiddags observerade jag att efterlevande (barnbarn) till Petter bodde i något som jag får till Prytsgården (GiD:298.7.66400). Eftersom jag tidigare lämnat Pryss som efternamn på nyss nämnde Petter har jag inte dragit parallellen mellan gårdens namn och släkten. Tack vare er hjälp känns det som om saker och ting börjar lossna.    

Nu börjar det bli spännande  

Mvh
Håkan

2006-08-07, 16:47
Svar #7

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Håkan!

Harstad C:1 s 199 *1751-02-09 Mons - Febr d 9 döptes Petter Pryss son Mons. Test: Håkas ux. Lena i Nyble, Svens uxor i ....Marit, Cathrina Olofs uxor, Jöns Andersson i Östad, Jöns Andersson i Hastad, Arvid Pärsson.  

Enl Claes Westling på landsarkivet betyder uxor=hustru. Han tittade även på Petters efternamn och fick det också till Pryss. Detta kan du nu vara säker på att det är rätt. Jag hittade ingen bou tyvärr, tittade i Göstrings, Lysings, Aska och Bobergs härader som är närliggande. Hittade däremot i AI:2 Harstad: Pryssegården, Haddestad s 15-16, 22. AI:3 s 44, 67, 149, 154, 236 och 240. Sidnr från pärmregistret i Vadstena. Frågan är om namnet är ett knektnamn taget av Pryssgården, eller om gården är uppkallad efter Petter Pryss släkt.  

Jag hittade inte heller någon vigsel på Petter Pryss. 1751-11-03 vigdes drängen ärlige Petter Larsson i Haddestad, men detta var ju efter ovanstående födelseuppgift.  

Mvh

Britt-Marie

2006-08-15, 22:22
Svar #8

Håkan Andersson

• Gäst
Hejsan Britt-Marie!

Jättestort tack för all den tid och möda Du lagt ner för att hjälpa mig!  
Verkligen jättesnällt!

Dessvärre verkar det vara något som inte riktigt stämmer någonstans... jag är inte längre säker på att det är rätt Måns Persson som jag fått tag i...  

Mvh

Håkan Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se