Lotta.'
Hittade detta
Nr 130 (4 juni 2001)
Jag söker upplysningar om en av mina anfäder på min morfars sida, Bertil Orre född 6/2 1793 och avliden 24/9 1880 i Solberg, Hammerdal. Har trots idogt letande inte kunnat spåra hans ursprung. Tacksam för alla ev. tips som kan sprida ljus över hans härkomst!
/Bengt Strömstedt
SVAR:
(15 okt. 2001)
Bertil Orre kan förknippas med en person som bodde i Greningen. Torpet kallades just Orr-torpet och enbart inägorna syns idag. Detta torp låg inom Hammerdals socken, precis vid gränsen mot Lit och tillhörde Solberg.
Finns intresse i detta så kontakta Jan Erik Jemtbring, tel: 0695-10598 (kvällstid)
SVAR:
(21 juli 2001)
Bertil Orre uppges i mönsterrullorna vara född i Jämtland. Någon Bertil f.1793 6/2 kan inte påträffas i existerande födelseböcker, men förekomsten av namnet ligger dock inom centrala och västra Jämtland. Därför kan det vara lämpligt att söka där. Orre och hans hustru Brita Jönsdotter (född u ä) hade endast sonen Jonas. Därmed är en god hypotes att hans far hade samma namn. En Jonas Bertilsson föddes 1760 i Näs. Han avled i samma socken 1810 5/12 som korpralen Jonas Näsberg. Enligt mönsterrullorna var han gift. Det enda barn till honom som påträffas i födelseböckerna är sonen Elias f.1801 i Sunne. Barnets moder hette Brita Eliasdotter. Efter litet sökande hittade jag korpralen Jonas Näsberg i Sunnes husförhörslängder (AI:2 s. 39 och AI:3 s. 21v). Han är där änkling, men har barnen Bertil f.1793, Karin f.1795 och Brita f.1798. Är sonen Bertil identisk med Bertil Orre ? Det skulle eventuellt kunna bekräftas i en bouppteckning efter korpralen Näsberg. Skulle en sådan saknas får man försöka andra, lite besvärligare vägar.
/ K G Eriksson kge(at)spray.se
Kanske någon av dessa kan hjälpa dig.
mvh Maritha