Sissel Endresen
Kerstin Svensdotter från Gärdsåsen och Undersåker hade åtminstone tre utomäktenskapliga barn: Magdalena f.1785 19/6, Sven f.1789 9/7 och Catharina f.1793 22/2. Det förstnämnda barnet föddes i Undersåkers sn och de senare i Åre sn (Undersåkers kyrkoarkiv C:2 s. 2v-3r, Åre kyrkoarkiv C:2 s. 102-103 och 128-129). 1795 gifte hon sig med skräddaren Halvar Andersson och fick med honom dottern Barbru f.1796 12/3 i Åre (Åre C:2 s. 148-149).
I 1801 års norska folkräkning uppges ytterst sällan personers ursprung. Trots det går det att säkerställa identiteter, särskilt om personer kan knytas till varandra med andra källors hjälp. Att paret är detsamma som återfinns i Meråker 1801 är ovedersägligt eftersom de av mig namngivna barnen (utom Magdalena) också återfinns där. Sonen Anders om två års ålder som också finns upptagen, bör vara född i Norge. Därmed kan man dra slutsatsen att Halvar och Kerstin flyttat till Meråker någon gång under åren 1796-1799.
Om jag nu har rätt i att tjänstegossen Svend Halvorsen på gården Lövlie också hör till vår Kerstin Svensdotter, innebär det inte att jag hävdar att Sven med nödvändighet skulle vara son till hennes make. Det förekom att styvbarn blev försedda med patronymika efter styvfäder.
Däremot är jag skeptisk till att dåvarande ryttmästaren Johan Herman Tideman utan känt underlag utses till Svens far, därav min fråga. Jag kan ange skälen till min skepsis, men så länge min fråga kvarstår finner jag ingen anledning till det. Sissel, du får ursäkta, men hävdandet att min tippoldefar var Svend Hermansen övertygar inte, såvida inte källan till den namnuppgiften (farsnamnet) anges.