ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etterlysning av Kerstin Svendsdotter Undersäker i ?re  (läst 834 gånger)

2004-12-04, 21:20
läst 834 gånger

Sissel Endresen

• Gäst
Min tipptippoldemor Kerstin Svendsdotter ble f. 1758 i Undersäker i Âre. Hennes far var Svend Olofson Nylander og morens navn var: Karin Jonsdotter f. 1721 d. 1781. Jeg ønsker å finne ut når Kerstin døde om hun stiftet familie samt om mulig opplysninger om hennes forfedre.
Hun fikk en uekte sønn med Johan Herman Tidemann f. 1745-11-19 død 1816-01-01.
Deres sønn (min tippoldefar) var Svend Hermanson Tidemann f. 1789-07-09 i Gardäsen i Äre. Han flyttet senere til Norge og døde 1876-06-27 i Meråker.
Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Kerstin.

2004-12-05, 12:21
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 17:19
    • Visa profil
Kerstin Svensdotter, f.1758 i Undersåkers sn, blev gift med skräddaren Halvar Andersson. Familjen begav sig sedermera till Meråker och med i flytten fanns även Kerstins son Sven f.1789. Denne Sven omnämns i 1801 års folkräkning som Svend Halvorsen. Jag undrar därför vilken grund det finns till att Johan Herman Tideman uppges som fader till denne Sven.

2004-12-05, 14:22
Svar #2

Ingrid Wikberg

• Gäst
Hej Sissel & Karl Göran,  
på Ministerial-CD:n finns denne Sven med
Född 1789-07-09
Ingen fader nämnd.
Mor: Kerstin Svensdotter
Gärdåsen, Åre
Åre Kyrkoarkiv(ÖLA/11104)
Anmärkning: Oä

Det betyder väl att barnet var född utanför äktenskapet. Kanske skräddaren tog på sig faderskapet eller?

Kerstin Svensdotter född 1758-08-03 i Gärsåsen, Undersåker.

Jag blir lite nyfiken på detta med Tideman... etersom jag själv har en liten släktgren till Tidemans-släkten

2004-12-05, 20:37
Svar #3

Sissel Endresen

• Gäst
Hallo!
Jeg har sett på folketellingen i Norge og kan ikke finne noe som tilsier at Kirsten Svendsdtr. og Halvor Andersen som  er oppført på gården Koyedal i Meråker er innvandrere fra Sverige.  Det er oppført en Svend Halvorsen som er 12 år også.  Jeg skal forsøke å få sjekket disse opplysningene i kirkebøkene våre i morgen.
Navnet på min tippoldefar var Svend Hermansen.

Sitat fra Landsarkivet i Østersund i Sverige: 'Kerstin Svensdotter ble d?mt av Undersåkers tingslags herredsrett til bøter for lønskalåge dvs. en utomektenskaplig forbindelse.  Hon vågrar dock att uppge faderns namn.'

Jeg synes det virker noe merkverdig at hun først mottar en dom for ikke å oppgi farens navn for senere flytte til Norge med samme person.  Er det noen emigrasjonslister i Sverige som kan bekrefte at de virkelig flyttet til Norge.
Ettersom jeg har en del opplysninger om min Tidemann slekt så håper jeg selvsagt og være sikker på riktigheten på disse. 
Håper noen kan gi meg noe mere informasjon-

2004-12-05, 22:32
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 17:19
    • Visa profil
Sissel Endresen

Kerstin Svensdotter från Gärdsåsen och Undersåker hade åtminstone tre utomäktenskapliga barn: Magdalena f.1785 19/6, Sven f.1789 9/7 och Catharina f.1793 22/2. Det förstnämnda barnet föddes i Undersåkers sn och de senare i Åre sn (Undersåkers kyrkoarkiv C:2 s. 2v-3r, Åre kyrkoarkiv C:2 s. 102-103 och 128-129). 1795 gifte hon sig med skräddaren Halvar Andersson och fick med honom dottern Barbru f.1796 12/3 i Åre (Åre C:2 s. 148-149).  
I 1801 års norska folkräkning uppges ytterst sällan personers ursprung. Trots det går det att säkerställa identiteter, särskilt om personer kan knytas till varandra med andra källors hjälp. Att paret är detsamma som återfinns i Meråker 1801 är ovedersägligt eftersom de av mig namngivna barnen (utom Magdalena) också återfinns där. Sonen Anders om två års ålder som också finns upptagen, bör vara född i Norge. Därmed kan man dra slutsatsen att Halvar och Kerstin flyttat till Meråker någon gång under åren 1796-1799.  
Om jag nu har rätt i att tjänstegossen Svend Halvorsen på gården Lövlie också hör till vår Kerstin Svensdotter, innebär det inte att jag hävdar att Sven med nödvändighet skulle vara son till hennes make. Det förekom att styvbarn blev försedda med patronymika efter styvfäder.
Däremot är jag skeptisk till att dåvarande ryttmästaren Johan Herman Tideman utan känt underlag utses till Svens far, därav min fråga. Jag kan ange skälen till min skepsis, men så länge min fråga kvarstår finner jag ingen anledning till det. Sissel, du får ursäkta, men hävdandet att min tippoldefar var Svend Hermansen övertygar inte, såvida inte källan till den namnuppgiften (farsnamnet) anges.

2004-12-06, 21:42
Svar #5

Sissel Endresen

• Gäst
Hallo igjen!
Jeg var å leste i kirkebøkene i dag samt bygdbøkene.  Kerstin Svendsdtr. er oppført under gården Kojdalen i Meråker i 1801.  Men jeg finner ikke noe mere om henne i bygdebøkene. 
Når det gjelder Svend så vokste han opp hos en annen Tidemann familie i Jämtland har jeg fått kjennskap til. Han fikk 500 daler av sin far som han møtte i 15-16 årsalderen.  Han fikk pengene for å holde stilt om hvem som var hans far og for at han skulle utdanne seg.  Svend røpet sitt opphav til sin nærmeste familie i sine siste leveår.  Det er av tidligere generasjoner Tidemann som er utvandet til USA fortalt om denne historien.   
Det er ellers vært forsket ved Statsarkivet i ?stersund, statsarkivet i Hernøsand, Uppsala Universitetsbibliotek, Helsingland Museum og Riksarkivet i Stockholm (De ovennevnte granskinger er blitt foretatt av Arne Tidemann) Så jeg velger å tro at kildene som er oppført er riktige.  Svend Tidemann oppførte seg også som Tidemann da han ble uteksaminert fra Underoffiserskolen i Trondheim i 1816 (Kilde Riksarkivet i Trondheim), når han giftet seg i 1821 brukte han  også Tidemann navnet og oppga mellomnavnet Hermansen ved folketellingen i 1875.

Håper å finne mer ut om Kerstin kanskje i Meråker.
Takk for de andre opplysningene jeg har fått.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se