Om inflyttningslängder finns så bör ju modern finnas med i den, eftersom hon ju rimligen har flyttat till socknen innan barnet föddes, i alla fall. Där kan det också stå Sven Hammars hustru etc, om man har tur, så att man vet vem hon är.
Om jag vore du så skulle jag också gå framåt i födelseböckerna och kolla när mödrarnas namn börjar nämnas i födelsenotiserna, och se om din Sven Hammar fortfarande producerar barn vid den tiden. I så fall bör ju moderns namn återfinnas i dessa födelsenotiser. Är det en lång tid emellan din moderlösa notis 1714 och den tid när modern börjar nämnas kan det givetvis vara så att han kan ha gift om sig. Då kan det även vara värt att kolla dödboken mellan dessa år, för att vara säker på att han fortfarande har samma hustru. Har man tur kan det där stå t.ex. Sven Hammars hustru N.N..
Dödboken är ju i vilket fall som helst en källa, för är man bara beredd att leta lite så dog hon ju någon gång efter 1714, såvida paret inte flyttade någon annanstans. Så är man bara beredd att leta en 50-60 år framåt så brukar hon dyka upp förr eller senare - det krävs dock att dödboken är tillräckligt noggrann för att specificera vilka de döda personerna är (dvs. att det inte bara står hennes namn, utan även vem hon är hustru till).
Om inget av detta hjälper har jag ett sista tips, som dock kräver en viss tidsinsats. Dopvittnesuppgifter kan nämligen ofta ge vid handen vem som var gift med vem i tidiga böcker där inte husförhör finns och inte heller moderns namn i födelseböcker. Framför allt gäller detta om du känner till några syskon till Sven Hammar, så kolla då dopvittnena när de får barn. Det var ganska vanligt att syskon står vittnen åt varandras barn. Kolla annars igenom samtliga dopvittnen under några år omkring 1714, och då särskilt de notiser som rör den by som Sven bor i, och se om han nämns någonstans. Har du tur står han vittne tillsammans med sin hustru, och då kan du få reda på hennes namn.
Nu blev det här lite utanför din ursprungliga fråga, men det kan kanske i alla fall vara något uppslag till hur du kan få tag på henne - så lycka till!
Mvh
Anna