Linda,
jag har inte noterat denna fråga tidgare, dessutom fick jag först idag informationen om att Per var son till (min) Anders Erling.
Enligt okontrollerade uppgifter ska Per tillsammans med sina fyra samsyskon vara född i Sörfors, Attmar (Medelpad) och utflyttad till Näskott före 1802 där fadern gifte sig för 3:e ggn (1802-09-12) med ovannämnda Brita Håkansdotter.
Pers moder ska enligt okontrollerad källa vara Brita Kristina Ramstedt i Attmar.
Fadern Anders Erling däremot har jag lite bättre kunskap om. Han är född 1743-11-17 i Engelsberg, Västervåla (Västmanland) och gifte sig 1:a ggn, troligen i Ore 1765 med mästersmedsdottern Margareta Johansdotter Lång (1743-1785 ca) med vilken han hade nio barn födda på Fredshammars bruk i Orsa (Dalarna). 1785 antecknas han som utflyttad till Furudals bruk, Ore (Dalarna) och från 1786 ska han alltså finnas i Attmar.
Anders var son till mästersvenen vid Furudals bruk, Ore Hans Hansson Erling, född 1699-1705 (uppgiften varierar) i Skinnskatteberg (Ore F:2) (Västmanland) och död i Sandelsfors, Ore 1776-07-22 (Ore F:2) och hans hustru Margareta Persdotter, född 1702. Parets äldste son Adam är född i oktober 1729 i Malma socken (Västmanland) varifrån familjen flyttade till Västervåla 1742, sedan vidare 1749 till Siljansfors bruk i Mora (Dalarna) för att slutligen hamna i Ore 1753. Ytterligare fyra kända syskon finns till Anders.