Hej,
Jag behöver tolkningshjälp eller egentligen hjälp att datera de två byggnader som beskrivs i nedan bifogade avvittring från Lantmäteriet. Jag bifogar min avskrift,
det är framför allt stycket där det står 10 å 11 år sedan som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Har både Kocks och Öhlunds enkas hus stått där sedan 1859-60 eller bara ett av dem? Raden om att det lågt räknat behövts 25 dagsverken för att färdigställa Öhlunds odling och åker förstår jag inte heller riktigt. Hur skulle ni tolka detta? Olov Michael Öhlund gick bort 1869 så det är definitivt byggt före det.
All hjälp mottages tacksamt!
Vänligen,
Jonas
Ankom 20/2 1871
Till Kongl. Majts befattnigshavare i Norrbottens län.
Resolution
?
?
Härmed få undertecknade ödmjukast anhålla om tillstånd, att af den mark som ??förmäl?es uti
?
, jämte 1/8 mil därifrån belägna Kafvelmyran inrätta ett nybygge under namn af Grenholmsland.
Luleå den 29 aug 1870
Jonas Alex. Kock. Joh. Olof. Ölund
—————————————
År 1870 den 23 augusti på anmodan av Jon. Alex. Kock och O. M. Ölund ?? genom sonen J. O. Ölund, hvilka börjat med att uppodla, bebygga och bebo ett ställe inom Elfsby Capell församling, på kronmark strax nedan s.k. Öfvra Tväråns utlopp på södra sidan Piteå Elf, den förre eller Kock? redan för 10 å 11 år sedan företogo sig undertecknade att till det närmaste syna så väl odling som åbyggnaderna och befanns så som här nedan finnes antecknat:
För Jon. Alexander Kock:
Åbyggnad:
En stugubyggning: försedd med kök, kammare och förstuga under tak av röte och näfver.
En ladugårdsbyggnad: som? å södra ån.? Den är inredd för fåh?d med rum för 3st kor jämte m?n, och på norra ändan. stall med rum för 2 st hästar samt i mitten ett foderliden?
En större Kornlada: inredd för sädeströskning
Hemlighus, utekällare och brunn
ÅKER OCH ODLING Se Lantmäteriet (16 1/2 ka??land öppen åker. inhägnad gårdsgärda med 300 famnars gärdesgård, dikat, skogsbeväxt, byggnader nya och i gott stånd.)
För O:M: Ölunds Enkas Åbyggnad:
En mindre stugubyggning: inredd med kök, kammare och förstuga under tak av röte och näfver
Ett fähus med foderlider
En kornlada inredd för tröskning
Ett wedhus, utekällare och brunn
ÅKER OCH ODLING Se lantmäteriet (12 kap?pland? öppen åker, Gårdgärda inhägnad med 210 famnars gärdesgård och det arbete som hittills nedlagts å
?? upptages till lågt räknat? 25 dagsverken)
Sålunda år och dag som ovan ?.? Björn och Anders ???sson i Byn (Synesmän)
Här finns en länk för dem som vill läsa själva (bild 49-51):
https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/show.html?showmap=true&archive=REG&nbOfImages=152&sd_base=lm25&sd_ktun=0003fl94&mdat=1286910682