Hej!
Jag har sökt igenom en regest för Tössbo härads domböcker (begränsad till Åmåls landsförsamling, det är del 6) efter intressanta uppgifter (vi befinner oss i Dalsland då). På sidan 16 för Korsbyn så finns det en summering av ett fall från 1657 där en Nils Henriksson i Korsbyn klagar över att en viss Olof Eriksson i Sandteg, Mo, slagit ihjäl hans bror Bryngel Henriksson i Solberg, Sillerud, Värmland. Olof Eriksson anges ha varit knekt.
Jag vet att Sandtegen låg i Silleruds socken, men i den del som tillhörde Dalboredden (tillhörde Tössbo härad i Dalsland, men kyrkligt hörde det till Sillerud och Svanskogs socknar i Värmland, numera hör det formellt till Värmland). Jag har fastställt att jag härstammar ifrån paret Segol Jonsson och Botela Olofsdotter som bodde där under andra halvan av 1600-talet och början av 1700-talet. Vidare så har jag information som tyder på att Segol inte kom därifrån utan var född (eller åtminstone uppvuxen) i Låbytorpet, Mo. Det ligger därför nära till hands att dra slutsatsen att Botela Olofsdotter var dotter till denne före detta knekt Olof Eriksson.
Jag undrar därför vid vilket regemente Olof Eriksson möjligtvis kan ha tjänstgjort vid. Han bodde ju så nära Värmland som man bara kan komma och fortfarande vara i Dalsland. Han behöver ju inte heller ha vuxit upp på Sandtegen utan kan ha flyttat dit senare.
Eftersom Sverige var i krig 1655-1658 med Polen så torde han inte ha tjänstgjort då, utan i kriget innan det, dvs det 30-åriga kriget.
Jag hoppas att någon kan ge något tips om var han kan tänkas ha tjänstgjort.
mvh
Martin Nordling