Hej Madeleine,
Jag har många båtsmän bland mina anor och har försökt följa deras öden och äventyr. Jag kan bara gissa när det gäller din båtsman men turen till Stockholm kan bero på att han skulle mönstra på ett örlogsskepp, antingen för patrullering i Östersjön och Finska viken eller frakta soldater. Det kan även vara så att han deltog ombord på ett fartyg i neutralitetsvakten, dvs då svenska örlogsfartyg följde med och skyddade svenska handelsfartyg på Nordsjön och ner till Medelhavet. Han kan ha blivit kommnderad för att fylla vakanser på något örlogsskepp från Karlskrona. Inte alls ovanligt.
Det är rätt tidskrävande men hos SVAR finns Flottans Arkiv. Där kan du dels söka i Rullor, Båtsmanskompanier SE/KrA/0500-0503/0503/036/IV volym 63-67 som omfattar Västernorrlands kompanier. Här kan du om du har tur hitta din båtsman och möjligen få reda PÅ vart han är kommenderad. Du kan även söka i Sjöexpeditioner, skeppsmönsterrullor båda seriena, bundna och häftade. Här registrerades på vilket skepp båtsmännen mönstrade på, när de mönstrade under tjänsten och när de mönstrade av och ofta även vilket uppdrag fartyget hade. Jag har ägnat månader åt mitt dussin båtsmän och har funnit de mest fantastiska historier om mina anfäder och deras förlisningar vid Holland, strid med sjörövare i Medelhavet och strapatser i Nordsjön. Mycket kvällars jobb men det kan betala sig om man har tur.
Lycka till med din båtsman
mvh // Anders