ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 732 gånger)

2009-10-18, 18:27
läst 732 gånger

Utloggad Karen Marie Knudsen

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2021-11-01, 20:06
    • Visa profil
Hvad jeg ved om det svenske militær kan ligge på et meget lille sted, derfor er jeg nødt til at søge hjælp til at finde ud af hvor Peter Magnus bliver af.  
Han flytter fra Växjö Stadsförsamling Nummer 11 til Stockholm den 18. oktober 1836. Næste gang jeg finder ham, er da han flytter til Öjaby den 12. maj 1858 fra Stockholm. Senere flytter han til Vederslöv og nu bliver han benævnt: Afskediget Furiren, Svärdsmedaljören Peter Magnus Svensson. Han får pension af Vadstena Krigsmanshus Cassa, Konungens (det ligner der står) Hospital för Svärdsmedaljörer og Kronprinsesan Josephines Pensions-inretning.  
Jeg kender ikke hans soldaternavn eller regiment. Hvor skal jeg lede?
Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen
Ærø, Danmark.

2009-10-18, 22:44
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22271
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 01:45
    • Visa profil
Bondsonen, drängen Peter Magnus Svensson f. 13/10 1815 i Växjö skrevs 15/2 1838 in i Rudbecks kompani, Andra livgardet (efter 1894 Göta livgarde) i Stockholm. Han kom närmast från Nikolai (Storkyrkoförsamlingen) i Stockholm.  
Göta livgarde B:1

Är det rätt person?
Hälsar vänligen
Maud

2009-10-19, 20:35
Svar #2

Utloggad Karen Marie Knudsen

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2021-11-01, 20:06
    • Visa profil
Kære Maud.
Det er lige nøjagtig ham jeg leder efter. Hvordan i al verden har du fundet ham. Jeg har ledt og ledt og stirret mig skeløjet på liste efter liste med navne i Stockholm. Peter Magnus Svensson er min mands oldemors morbroder, så det er lidt langt ude, men det har ærget mig, at jeg ikke kunne følge ham i så mange år.  
Tusind tak for hjælpen.  
Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen, Ærø, Danmark.

2011-04-05, 20:45
Svar #3

Utloggad Ingeborg Arvastsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
God kväll!

Jag är på jakt efter en person vid namn Olov Ekstrand som enl uppgift skall ha tillhört Göta Livgarde 1930. Vet någon hur jag kan få detta verifierat samt om det är möjligt att på detta vis få veta denne persons födelsedata?

MVH
Ingeborg  

Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 35 Militaria och krig » Militärtjänst. /Moderator Militaria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se