Hej Anette,
Norra Skånska kavalleriregementet befann sig 1790 ombord på stora flottan som utgick från Karlskrona till Finska viken, och var bl a med om sjöslagen vid Reval och Kronstadt samt det sk Viborgska gatloppet. Jag kan inte några detaljer om just deras äventyr, eftersom jag följt mina anfäder i Södra skånska kavalleriregementet under samma krigståg månad för månad.
I Flottans arkiv hittar Du dem ombord på olika fartyg.
Jag har gått igenom samtliga fartygsrullor 1788 - 1790 för att följa Södra skåningarna och Konungens eget regemente ombord dessa år, och Norra Skåningarna finns ju också med under 1790.
Flottans arkiv: Amiralitetskollegiets med efterföljares kontor, Arméns flotta, loggböcker, rullor m.m.: Sjöexpeditioner, skeppsmönsterrullor 1689-1873 Det är sammanlagt 483 rullor så det tar lite tid att kolla igenom. För 1790 finns det 295 rullor med varierande innehåll. Just på grund av detta gjorde jag ett register i Excel av innehållet och vilka militära enheter som fanns på de olika fartygen.
Om Du är intresserad av att spara lite tid kan jag mejla Dig en sökning på vilka fartyg och i vilka rullor Du hittar just Norra Skånska?
MVH
Christer E