Jerry
Beträffande Smålands Husarregemente vill jag i första hand hänvisa till Kungl. Smålands Husarregementes Historia Eksjö 1975.
(Regementet har haft olika namn, organisation mm genom åren: Fr o m 1543 Smålands Ryttare, 1628 Smålands Kavalleriregimente, 1725 Smålands Regemente till Häst, 1794 Smålands Lätta Kavalleriregimente, 1802 Smålands Lätta Dragonregemente, 1808 Smålands Dragonregemente och slutligen 1822-1927 Smålands Husarregemente.) Denna bok anses f. ö. vara en av de bättre bland de verk som behandlar olika svenska regementen.
Om Kalmar Regemente läser man lämpligen i Kungl Norra Smålands Regementes Historia 1623-1973 Eksjö 1973. Denna bok gäller också Jönköpings Regemente.
För att köpa dessa böcker måste du nog vända dig till ett antikvariat. De är dock inte särskilt svåra att få fatt på. Men i biblioteken går det naturligtvis att låna dem.
Min upptäckt för sex år sedan att jag i mina anor hade sju ryttare/husarer, vilkas namn och rusthåll jag identifierat, startade mitt intresse för Smålands Husarregemente.
Bästa hälsningar
Lars
(Meddelandet ändrat av Casimir den 23 januari, 2008)
(Meddelandet ändrat av Casimir den 23 januari, 2008)