Hej igen Arne!
Jag har undersökt saken lite närmare, och det visar sig att Karolinska institutet fick ett nytt reglemente 1822 11/12. Där stadgades bestämt att professorn i praktisk medicin och kirurgi samtidigt skulle vara överfältläkare vid Stockholms garnison. Detta hade han också varit tidigare, även om det inte varit infört i 1815 års reglemente. I reglementet 1822 bestämdes även viss militärläkartjänstgöring som kompetens för professuren (och adjunkturen) i praktisk medicin och kirurgi vid institutet (källa: Wikipedia, uppslagsord Karolinska institutets historia).
Ska man alltså gissa att Magnus Wieslanders tjänstgöring som militärläkare ansetts som kompetens nog att tilldela honom Professors, samt samma år Öfver-Fält-Läkares namn, heder och värdighet, och att dessa båda titlar hört samman eftersom de gjorde det i realiteten på Karolinska institutet? Utnämningen sammanfaller ju på året med reglementets utfärdande, och verkar stämma med vad du funnit i skrivelserna, att han först tilldelats professors och sedan överfältläkares namn, heder och värdighet - titeln följde med på köpet. Då kan man fråga sig varför Wieslander inte erhöll den officiella utnämningen utan endast honorärtiteln?
Jag skulle gissa att det borde funnits handlingar om överfältläkaretiteln i Sundhetskollegiums (sedermera Medicinalstyrelsen) arkiv, men eftersom det ju bara rörde sig om en honorärtitel (som dessutom medföljde en annan honorärtitel) är jag rädd att det inte finns så mycket information i källorna.
Mvh, Markus