I Arne Linnaruds böcker om födda, vigda och döda i Sunne (Värmland) kan man i delen som behandlar perioden 1669-1721, se att Annika är ett relativt vanligt namn. Av alla de flickor som är födda mellan 1680-92 (585 st.) så döps 2.2 % till Annika, lika många till Anna. Under perioden 1707-21 (649 st.) får 2.8 % namnet Annika, samt 3.7 % namnet Anna. I andra delen av serien, den bok som berör perioden 1721-36 (fortfarande Linnarud) ser man att mellan 1721-36 (799 st.) får 5,0 % av flickorna namnet Annika. Jag har anor i Sunne, samt har jag anmödrar med förnamnet Annika och min uppfattning är att det förekommer väl bland bönderna där med eller utan finskt påbrå, alltså anser jag att namnet inte har någon stark koppling just bara till de med finsk bakgrund, utan det verkar vara ett helt vanligt namn, helt enkelt. I första delen av serien finns tabeller även för perioden 1740-60, gjord från början av någon Peter Olausson, vid Göteborgs Universitet. Tabellerna täcker flickors förnamn under perioden ovan i Värmland och Västergötland bl.a. Totalt sett 879 namnbelägg i Värmland och 481 namnbelägg i Västergötland. I Värmland heter 4.5 % av flickorna Annika, i Västergötland 7.1 %.