Då jag är intresserad av ovanliga förnamn väcker jag denna tråd till liv igen.
Gotskalk är ett väldigt ovanligt förnamn. I de "databaser" jag har tillgång till, plf:s skivor (minus Öland), Värmlandsskivan samt Jönköpingsbygdens skiva, finns endast fyra olika Gottskalk/Gotskalk omnämnda. Två barn som föds med det namnet i Älvsbacka bruk i Värmland 1868 och 1884, en Gottskalk som står noterad som far till flera barn i Bodahl i Ringarum socken i början av 1700-talet samt en Hans Gottskalksson i Linköpings Domkyrkoförsamling som står som far till Laurentius som föddes 1706.
I min egen forskning har jag en anmoder som hette Kerstin Gottskalksdotter, fadern troligen den Gottskalk/Gutskalk som bodde i Yddetorp i Drothem socken, omnämnd på 1670-talet i både mantal och födelsebok.
Funderar på om namnet före 1800-talet till största delen ändå var lokalt förekommande. Gunlög nämnde att flera personer hade namnet i Nora Bergslag på 1600-talet och ifall vi räknar bort 1800-talsnamnen så har jag endast funnit två olika Gottskalk i de skivor jag har, och båda kom från Östergötland. Det gör även den enda Gottskalk jag har funnit i min egen släktforskning och då forskar jag ändå i flera andra län/landskap. En känd Gottskalk med koppling till Östergötland var Gotskalk Falkdal (troligen tillhörande en tysk borgarsläkt men som hade slagit sig ner i Roskilde Danmark) och som först var kung Magnus Erikssons biktfar år 1363 och som sedan blev biskop i Linköping. Han mördades år 1374 i Linderås socken.
I fall Gunlög fortfarande är aktiv här kanske hon kan berätta hur många Gottskalk hon funnit och i vilka socknar? Ifall andra forskare funnit kluster av Gottskalk vore det intressant att få veta var dessa finns i landet.
Drothem hade ju stark koppling till staden Söderköping så kanske levde namnet kvar i trakten på grund av att tyska borgare ursprungligen hade namnet? Nu spekulerar jag men några forskare kanske har stött på namnet i andra städer eller socknar med tysk koppling?
VH Klas