I Tanum i Bohuslän förekommer namnen Guido och Gude om vartannat under 1700-talets andra hälft.
Jag gjorde en liten statistisk undersökning i Släktdatas FB-register för Tanum. Där ser det ut som om endast Gude används från böckernas början 1719 fram till och med 1755 (72 Gude och 103 Gudesson/Gudesdotter, inte en enda Guido). 1756 dyker Guido upp första gången och i perioden 1756-1766 innehåller FB bara 2 Gude och 12 Gudesson/Gudesdotter, men 20 Guido och 35 Guidosson/Guidosdotter. Det verkar alltså som om den som förde böckerna från och med 1756, oftast (men inte alltid) föredrog att skriva Guido.
Är de här namnen verkligen släkt? Jag uppfattar Guido som sydeuropeiskt och Gude som nordiskt, därav min undran. Om det hade stått Guido de tidigare åren i FB och Gude under de senare, så skulle jag ha gissat att en invandrare fört in namnet, som senare försvenskats till Gude. Men när nu Guido-stavningen dyker upp först 1756 (och då även på en del som hetat Gude tidigare), är det kanske bara en modenyck från prästens sida?