Jag har funnit sex stycken belägg för namnet Heden i Värmland. Då inräknas också namnet som fadersnamn. (Någon av beläggen kan syfta på en person som bott på mer än en ort.)
Belägg nr 1 genom sökning på Heden och Hedensson i DISBYT (1 träff): Olof Hedensson d. 1753 i Rudskoga, Värmland.
Belägg nr 2-3: Heden Jönsson i byn Halla i Ekshärad. Heden var född ca 1600 och far till Jon Hedensson i Halla (enda kända barnet) 1629-1712. Källa är följande:
Mats Hellgren har nyligen gjort sammanställningen Ekshärad (S). Församlingsbok 1665-1750. Den kan beställas från Värmlands Släktforskarförening. Här finns över ca 1300 familjer som har levat i Ekshärad emellan åren 1665-1750 med födelse-, vigsel- och dödböcker som grund. Kompletterande uppgifter har han hämtat bl.a. från mantalslängder och militära rullor.
Belägg nr 4: Heden återfinns i 1610 års hjonelagslängd i Halla, Ekshärad (som finns tillgänglig på Internätet genom en länk från Värmlands släktforskarförenings hemsida. Heden är förmodligen farfar eller morfar till nyssnämnda Heden Jönsson.
Belägg nr 5: Det finns en Hedensson omnämnd någonstans i Joh. Ericksens Övre Klarälven.Bebyggelsens historia, gårdar och folk. Del 1. Stockholm 1954. Tyvärr har jag inte boken tillgänglig så jag kan finna sidnumret med den aktuella personen.
Belägg 6:Heden i Loffstrand, Ekshärad. Nämnd 1573 i tiondelängd.
(Ja, detta var allt för denna gång.)