I Malungs församlings södra del finns det några byar längs Västerdalälven som med ett gemensamt namn kallas för Yttermalung,d.v.s. 'den nedre liggande bygden'. Övriga Malung förutom Finnmarken och möjligen Öje, utgör 'Övermalung'. Termen Övermalung används sällan idag - därför är jag osäker om Öje ska räknas dit. Malung ligger i Dalarna och gränsar i väster till de värmländska kommunerna Torsby och Hagfors.
Men nu till saken. Det finns två byar på östra sidan av älven i Yttermalung. Bjuråker i söder och Nordanåker i norr. I Bjuråker fanns under 1600-talets slut en Jesper Eriksson. I mantalslängden 1693 står det hans namn och i summakolumnen att en person skattar för hushållet, vilket visar sig vara en person i hustrukolumnen, sannolikt hans hustru. Jag har sett hans namn i äldre mantalslängder än 1693 också, men har inte antecknat då jag var på jakt efter annat. Än idag finns det en eller flera gårdar med namnet Jäsp i Bjuråker.
Möjligheten är ju ganska stor att denna Jesper Eriksson var barnbarns barnbarn till en annan Jesper Eriksson, Knecht Jesper Erichs[on] som betalar 3 öre i årliga räntan för år 1571. I samma skattelängd, hittar vi Lasse Iesp[er]sson i Yttermalung. Yttermalung används här i betydelsen Nordanåker. Kneckt betyder soldat.
mvh Björn