Jeg er interesseret i hvornår det engelske navn John først kan belægges som døbenavn i Sverige.
Baggrunden er at John som døbenavn i Danmark og Sverige synes at have meget forskellige mønstre. I Danmark er navnet John næsten ikke forekommende som døbenavn før 1920. Navnet kom flittigt i brug i 1930'erne, toppede i 1940'erne og er næsten ikke brugt efter 1970. I Sverige, hvor jeg selv er født, synes navnet være kommet i brug langt tidligere og uden en markant top som i Danmark. Min formodning er at navnet i Sverige kom i brug efter opfinderen John Ericssons tiltagende succes i England og USA. John Ericsson var egentlig døbt Johan, men brugte selv den engelske navneform John fra han kom til England i 1826. Til USA kom han i 1839, og det var her han fik ækonomisk succes, selv om det varede nogle år. Han store scoop var jo konstruktionen af Monitor i 1861-62, hvor han blev verdensberømt efter Monitors møde med Merrimack (af Sydstaterne kaldt CSS Virginia). Efter dette tidspunkt kom navnet John sandsynligvis i brug i Sverige, men jeg vil gerne have belæg for den tidligste brug i svenske dåbsbøger!
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig!
Vh
John Larsson, Birkerød, Danmark