Hej fra den anden side af Sundet!
Susanne er vældigt almindeligt navn i Danmark idag - men umiddelbart var det forholdsvis sjældent tidligere. Selv tror jeg ikke, at jeg er stødt på det i min slægtsforskning.
For at få lidt tal på, at har jeg undersøgt (via ddd.dda.dk), hvor mange der hed Susanne/Susanna i det nuværende Danmark (bortset fra Færøerne og Grønland) ved folketællingen i 1787. Det er godtnok noget senere end 1630'erne, men kan nok alligevel give en idé.
Bornholm - der jo tidligere hørte sammen med Skåne:
Bornholms amt: 0.
Sjælland, Lolland, Falster m.v.:
Frederiksborg amt: 18, købstæder. 16, landsogne.
Holbæk amt: 3, købstæder, 20, landsogne.
Københavns amt: 220, København (staden). 19, landsogne.
Maribo amt: 6, købstæder. 13, landsogne.
Præstø amt: 2, Vordingborg købstad. 31, landsogne.
Roskilde amt: 7, købstæder. 8, landsogne.
Sorø amt: 7, købstæder. 23, landsogne.
Fyn, Langeland m.v.:
Odense amt: 1, købstad. 14, landsogne.
Svendborg amt: 7, købstæder. 14, landsogne.
Nørrejylland:
Aalborg amt: 3, købstad.
Aarhus amt: 1, landsogn.
Hjørring amt: 0.
Randers amt: 5, købstæder. 11, landsogne.
Ringkøbing: 7, landsogne.
Skanderborg amt: 3, købstad. 4, landsogne.
Thisted amt: 1, købstad.
Vejle amt: 30, Fredericia (stort hueguenotte samfund). 6, anden købstad. 22, landsogne.
Viborg amt: 2, købstad.
Sønderjylland:
Aabenraa amt: Ingen folketællinger.
Haderslev amt: 0. (Få folketællinger.)
Ribe amt: 16, købsæder. 12, landsogne.
Sønderborg amt: Ingen folketællinger.
Tønder amt: 1, landsogn. (Folketællinger i halvdelen.)
Som det fremgår, så eksisterede navnet Susanne/Susanna, men det var også i Danmark forholdsvis sjældent. Det var noget mere sædvanligt i byerne, og muligvis generelt mere normalt i de højere samfundslag.
Hvis man sammenligner med Sverige, så ser det ud til, at nogle af de samme forhold gør sig gældende i Danmark. Måske med undtagelse af København og Nordsjælland, hvor navnet var en anelse mere almindeligt, hvilket måske er interessant i forbindelse med den Susanna, der satte dette igang.
I øvrigt så tror jeg generelt set, at GT navne var mere almindelige i Sverige end i Danmark. Navne som Israel, Isak, Samuel etc. virker noget usædvanlige her.
VH Jacob