ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tröster  (läst 1280 gånger)

1999-02-14, 15:44
läst 1280 gånger

Rune Persson

• Gäst
Finns någon information om var förnamnet Tröster kommer ifrån. I socknen Jämjö i Blekinge finns många Tröster, t.ex. i Brändemåla by och Jämjö by under första hälften av 1800 talet.

1999-02-15, 21:08
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det namnet har jag aldrig hört talas om. Har du några mer exakta belägg? När dyker namnet upp första gången? Sista gången? Hur stavas det (exakt)? Finns olika stavningar?

1999-02-16, 00:19
Svar #2

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Kan bara som hastigast meddela att Tröster även förekommer i Ramdala socken i Blekinge, någon gång i stället för Torsten. Tid: ca 1680-1750.
Kan återkomma med mer exakta uppgifter!

1999-02-16, 17:34
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
När jag för snart 10 år sedan gick igenom Ramdalas kyrkböcker (och många andra arkivalier) för att förteckna Senorens befolkning under 1600-talet, gjorde jag då och då små anteckningar i marginalen (i alla bemärkelser) om namn som jag tyckte var lustiga eller ovanliga. Dessutom hamnade en hel massa båtsmansnamn på samma ställe.

Som sagt är det nu ett tag sedan, därför minns jag inte just nu i vilken by namnet Tröster var så vanligt, så det myllrade av dem, kanske var det Torstäva. (Min läsapparat är till reparation, därför kan jag inte kolla.)

Min första anteckning om namnet Tröster är från år 1685, Tröster Hakensson. 1693 har jag också en marginalanteckning om Tröster.

I mantalslängden 1760 (uppgjord 20 Oct 1759) från Senoren kallas plötsligt bonden Torsten Andersson för Tröster Andersson, men det är kanske bara en felskrivning.

1999-02-19, 14:42
Svar #4

Rune Persson

• Gäst
Tack Eva för uppgifterna om Tröster. Jag har inte gjort några särskilda efterforskningar om namnet. Det dök upp bland anor jag sökte i Jämjö. När jag tittade runt lite i husförhörslängderna förstod jag att där fanns ett flertal Tröster. Är det ett lokalt namn i östra Blekinge? Jag har frågar runt lite i södra Kalmae län men ingen känner till det.

1999-02-19, 16:16
Svar #5

Utloggad Hans Vappula

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Det finns ett isländskt mansförnamn Þröstur  (första bokstaven är ett versalt thorn, för den händelse att det inte går fram rätt) som väl motsvarar svenskans Tröster. Det används ännu idag.

Namnet är antagligen (forn)nordiskt, skulle jag tro. Tar Otterbjörks Svenska förnamn verkligen inte upp det? Har tyvärr inte den boken själv och kan därför dessvärre inte kontrollera detta.

2002-06-18, 22:33
Svar #6

mia

• Gäst
Det isländska namnet ?röstur betyder trast på svenska.
Hälsningar från Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se