Från en (ingift) släkting via Petre-sidan till en släkting, som hade kunnat heta Pemer om efternamnet hade vandrat rätt väg... (Om jag, så här direkt ur skallen, kan rekonstruera rätt, tror jag att Sara Pemer g Frumerie var Anders Berglunds fm mm ff fm fm)
Anders tar upp den intressanta skillnaden mellan begreppet min släkt och att vara släkt med (nja, egentligen är det kanske inte det han gör, för han uttrycker sig inte så). Själv anser jag att min släkt är släkten Pemer, som jag hör till på den agnatiska sidan. Däremot ser jag mig ju inte som mer släkt med någon av mina släktingar med namnet Pemer än vad jag gör med ex.vis Anders, som härstammar från släkten Pemer, eller med medlemmar av sådana släkter jag själv härstammar från, såsom Krook, Gullberg, Huber/inus/, eller med ex.vis Göran Johnsons fru, som liksom jag härstammar från släkten Petre...
Hur mycket släkt man är kan väl rimligtvis avgöras av hur många led tillbaka de senaste gemensamma anorna finns, och ingenting annat. Sedan kan man rent psykologiskt känna sig som lite ännu mer släkt med dem man delar efternamn med, och det har väl egentligen alltid varit en stor del av poängen med att ha så särskiljande efternamn som möjligt, och just därför ett starkt argument för att rätten till ett visst efternamn, och inga andra, bör vara klart utstakad, helst genom lagstiftning.
Den rent psykologiska känslan att vara släkt med eller härstamma från, just på den agnatiska sidan kände jag oerhört starkt när vi från Släktföreningen Pemers sida överlämnade en ny minnestavla över (de dåvarande) stamföräldrarna Nicolaus Pemer och Judith Maystetterin till korsgången i S:ta Annakyrkan i Augsburg sommaren 1985, där de begravdes 1610 respektive 1611 (och där det tidigare hade funnits en äldre tavla med samma text som den nya).
Det var en spännande känsla bara att stå där som deras ättling, och hålla i tavlan när den avtäcktes, men att jag dessutom 375 år senare fortfarande bar släktens namn, och - till skillnad från de båda andra närvarande med namnet - gjorde det via en obruten agnatisk släktlinje, gjorde att gemenskapen med ffff ffff fff och ffff ffff ffm kändes ännu mer fantastisk!
Det är dessutom väldigt spännande att hitta folk som heter Pemer/Pémer/Pehmer runt omkring i Mellan- och Centraleuropa, och skulle man en dag kunna knyta ihop banden med någon av de släktkretsarna och belägga ett genuint släktskap skulle det ju bara vara så enormt...
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur mycket CFH hade att säga om mina skriverier härom veckan. Men å andra sidan kan det ju till stor del ha handlat om det jag skrev om men/ings/lösa son-namn, som jag förhoppningsvis nyanserade en aning ganska omgående, och nu tänkte nyansera ett steg till:
Eftersom de fasta son-namnen tenderade att uppkomma långt innan 1901 års namnlag cementerade förhållandet för gott, måste det idag finnas släkter som hetat t ex Eriksson eller Karlsson i åtminstone fem-sex generationer, där man har en stark släktkänsla för sin Eriksson-släkt (eller Erixon-släkt, många gånger) och kanske tycker det känns fel om någon av de erikssonska döttrarna för namnet vidare i sin familj, och inte minst känner sig otroligt stötta, om någon av deras manliga Eriksson skulle träffa någon kvinnlig Pemer, eller så, och deras barn får moderns namn.
Att ett namn som Eriksson förr alltid var förbehållet den som var son till en Erik, och att sonens egna barn fick hans patronymikon, är ju inget argument i sig för att son-namnen skulle vara så jädra meningslösa, precis som Leif Boström konstaterade. Dessutom finns det ju gott om både ganska gamla, och kanske framför allt nyskapade, konstruktioner med -sson på slutet, såsom Björlingsson, Åhmansson, Gavelsson (ett av de mer extrema namn jag stött på) osv.
Följaktligen tänkte jag faktiskt ta och göra avbön för gott från mina tidigare uppfattningar om just son-namn som så oerhört mycket värdelösare än andra efternamn. Jag minns att jag ibland t o m har använt uttrycket släktlösingar om folk med son-namn, men nu är det slut med det! Son-namn är gamla och etablerade vid det här laget (även om de knappast är lika gamla som de äldsta borgerliga namnen som fasta släktnamn), och därför är det orimligt att döma ut dem som för värdelösa för att få föras vidare.
Det enda direkta problemet är att son-namnen är så oherrans vanliga, men det är ju inte unikt för dem. Lindkvist är visst det absolut vanligaste icke son-namnet, och tillsammans med namn som Lundkvist, Bergström m fl liknande namn lika allmänt spridda, och inte ett dugg särskiljande, och unika för en, men endast en, släkt.
Idealtillståndet skulle naturligtvis vara att alla kunde hänföras till en, men endast en, släkt, och att alla dessa släkter hade sinsemellan klart särskiljande släktnamn, men dit kommer vi nog aldrig att nå. Däremot är det ju helt fel med en namnlag som aktivt förvärrar situationen på den här punkten, i stället för att åtminstone försöka bevara nuvarande tillstånd.
I och för sig skulle väl släktforskningen som vetenskap klara av att hantera dessa nya multisläkter som 1982:670 har börjat leda till, och en publikation som Svenska Släktkalendern kunna leva vidare, även om man skulle bli tvungna att ändra en del i redigeringsprincipernas grundkoncept, men jag står inte ut med att jag personligen i värsta fall ska behöva börja argumentera aktivt med min framtida partner om vems efternamn våra barn ska ha. Det känns inte rimligt att en sådan sak ska behöva vara bland det första man frågar om vid första träffen, så att man vet i tid om det är dags att dra sig ur...
Illa nog, då, att man nästan börjar bli lastgammal (31 på torsdag) utan att ha haft ett längre förhållande än. Om dessutom det första man ska behöva börja checka upp är vad tjejen/kvinnan har för inställning till efternamn på kommande barn, så är frågan om man kommer att kunna få ihop det med någon över huvud taget...!