Hej!
Jag är extremt nyfiken på att ta reda på ursprunget till mitt efternamn - om det är ett soldatnamn, om det är finskt, om det är tyskt, eller vad det nu kan tänkas vara. Har postat på de flesta svenska sidor som har någon anknytning till släktforskning för att se om någon har en aning men ingen framgång hittills.
Den tidigaste jag hittat av släkten är Nils Löhman (f. 1740)som vid hans sons födelse (Johan Nikolaus Löhman) år 1784 uppgavs arbeta som dagkarl i Uppsala någonstans (Ullfors/Österlövsta). Enligt andras släktträd på Ancestry.se finns det en Nils Löhman d.ä. född 1704, död 1782 - men jag har inte själv kunnat hitta bevis på hans existens. Har för mig att någon skrev att han arbetat som mjölnare.
När ni ser dessa förutsättningar, har ni experter några gissningar? Förnamnen låter i min mening rätt så svenska? Nils, Johan och Nikolaus. Någon gissning på vad Löhman betyder? Jag har ingen aning nämligen och det vore kul att veta vad ens efternamn betyder.
Hur kan det komma sig att mitt släktnamn som inte är adligt/borgerligt/prästerligt användes så pass tidigt? Tidigt 1700-tal. Använde inte alla fattiga patronymikon vid den här tiden?