Hej Jörgen!
Jag kan bara hålla med dig om de norska kyrkoböckerna, jag har själv hälften av anorna i vårt grannland och kyrkoböckerna där är en fröjd (en fröjd som väl tyvärr dämpas lite av det faktum att där helt saknas egentliga husförhörslängder).
Tyvärr har jag inget riktigt bra svar på hur du ska gå till väga för att bekräfta vem som är Edla Katharinas far, men eftersom du hade ögonen med dig när det gällde faddern vid hennes barns dop 1893 fick du i alla fall en viktig ledtråd.
Det står dock inte Ernst Selander, utan Bernh. (Bernhard). I Härnösand hittar jag dock inte heller någon Bernhard Selander vid denna tid, men dock i Högsjö socken, närmare bestämt på Rö Ångsåg. Där bodde år 1890 en Bernhard Alexius Selander (född 1867 i Ytterlännäs), och den familj han kommer ifrån såg samma år ut såhär:
Rö Ångsåg, Högsjö socken, Västernorrlands län.
Arbetare Jonas Selander, född 1835 i Nordingrå.
h. Kristina Erika Berglund, född 1843 i Ytterlännäs.
s Bernhard Alexius, född 1867 i Ytterlännäs.
d Fanny Theresia, född 1871 i Ytterlännäs.
d Eugenia Dorothea, född 1876 i Ytterlännäs.
d Lina Ottilia, född 1878 i Ytterlännäs.
s Karl Wilhelm Sigfrid, född 1881 i Ytterlännäs.
d Fideria Oskarina, född 1888 i Ytterlännäs.
d Signe Elvira, född 1890 i Högsjö.
En lustig detalj är att ju Edla Katharina själv bor på Rö Ångsåg under denna tid; och det verkar även som att en bror till Jonas Selander bodde här då, arbetaren Nils Erik Selander (född 1841 i Nordingrå). Man finner dem alla i volymen Högsjö AI:11b, Jonas med familj på s. 287, Edla Katharina med familj på s. 300 och Nils Erik på s. 295.
En första tanke är ju självklart att det är Jonas Selander som är far till Edla Katharina. Han var ogift år 1860 (gifte sig inte förrän 1864 11/11), och Bernhard skulle i så fall varit dopvittne åt sin halvsysters dotter vid dopet i Säbrå 1893, samtidigt som Edla Katharina i så fall flyttar in som gift hos sin far och farbror på ångsågen. Det kanske kan vara ett spår att följa upp, kanske Jonas bodde i närheten av modern Katarina Sjödin runt år 1860? Jonas flyttar förresten med hela sin familj till Härnösand 1893 (officiellt 1893 14/11, men man får väl anta att Bernhard kanske bodde där tidigare, med tanke på att han är dopvittne i april samma år).
Mvh, Markus