Hej.
Jag är en helt ny användare av detta forum, och nästan lika ny släktforskare.
Jag skulle behöva hjälp med att ta reda på ursprunget av ovanstående namn.
Personen ifråga hette Per August Larsson och föddes 15 Okt 1853 i Södrbärke, och dog 5 Jan 1922 i Västanfors.
Han gifte sig 1875 med Anna Carolina Jansdotter, och gifte om sig 1882 med Kristina Lovisa Gerdtsson efter att första frun dog.
Överallt där jag letat, husförhörsböcker, födelseböcker (för hans barns räkning), osv så heter han Per August Larsson, men i Sveriges dödbok 1901-2009 så står det Per August Darddou, tidigare Larsson.
Ingen av hans fruar har tagit detta namn, och inte heller något av hans 12 barn.
Sveriges dödbok är det enda ställe där jag kan se det dyka upp. Kan jag lita på att den informationen är korrekt?
Och ännu mer vart kan detta namn härstamma ifrån, och varför skulle han byta till det?
Jag testade en sådan enkel sak som att googla namnet, men det dök inte upp någonting med den stavningen.
Lite av min nyfikenhet kommer ifrån att mannen är min farfars morfar, och jag har aldrig träffat min farfar, men min farmor har berättat hur skamligt det var att min farfars mamma var tattare.
Detta berör mig föga, men det är intressant att se hur mycket sanning som ligger i hörsägen.
En till aspekt i detta är även att Per August Larssons föräldrar, samt mor- och farföräldrar har alla gamla hederliga son namn, så mig veterligen dyker Darrdou endast upp hos honom, och jag är väldigt nyfiken på vart det kommer ifrån.
Tack så mycket för er hjälp på förhand.
Jag hoppas att jag kommer lära mig en hel del på detta forum.
Mvh
Cecilia