Min erfarenhet av namnen Jon, Jonas, mm är främst koncentrerad till Sörmland, i socknen Stora Malm så har jag stött på en familj Per Joensson och Ingeborg Andersdotter (gifta 1714-01-25), boendes först i Kålgölet, sedan Stenta (Stenhulta). En av sönerna noteras såsom Jon i födelselängden, men kallas för Jonas i HFL (om det nu inte rör sig om två olika personer, vilket verkar väldigt osannolikt enligt denna diskussion, ingen Jonas har hittats i födelselängden), vidare så hade prästen/prästerna en något taskig handstil varför jag skrivit Joen såsom Jonn för alla med detta namn (de två sista bokstäverna är vanligtvis i stort sett identiska).
Jag kan även berätta att jag i Sköldinge (D) stötte på en Jon Pärsson Lund som blev far till Jonas Jonsson, som blev far till Johan Gustaf Jonsson (f. 1754), vanligen kallad Jan Jonsson, eller Jaen Jonsson. Att sonsonen fick namnet Johan Gustaf tror jag beror på att hans morfar hette Gustaf och hans mormors mor hade gift om sig med sergeant Johan Nilsson Skilling, som troligen kom att agera fosterfar för hans mor.
Sedan kom Jans dotter Anna Maja att kallas Jansdotter, men mot slutet av hennes liv ser det mer ut som Jonsdotter.}
Tendensen i den del av Sörmland som jag har hållit mig till (främst Östra Vingåker, Stora Malm och Sköldinge) har varit att en son får namnet Johan i födelselängden och kallas sedan konsekvent Jan (eller Jaen), även i Värmland har jag stött på detta.
Jag har även en Anders Jonsson (f. ca 1735) i Laxarby (Dalsland) och Svanskog (Värmland) som 1779 får sonen Jon (i Laxarby, Dalsland), Jon får Andreas (f. 1803), Jonas (f. 1806, d. 1889, min ana), Sven (f. 1808), Olof (f. 1811), Maria (f. 1814, d. 1815), Johannes (f. 1816) och Maria (f. 1820). Familjen flyttade till Värmland 1814. Angående namnen så var Jon gift med Maria, dotter till Jonas Svensson och Maria Andersdotter.
Jonas son kom sedan att kallas Jonasson.
Här verkar man ha hållit isär alla namn, även om barnen föddes strax efter 1800 (dvs relativt nära i tid) så kallades de uppenbarligen för det som de står antecknade för i HFL, med undantag av Olof, som torde ha kallats Olle (han står först under det namnet i HFL).
/Martin