Min invändning riktar sig mot att du värderar klasserna. Min erfarenhet är att bondeklassen var ganska stolta över sitt namnbruk, sitt ursprung och sitt yrke. De kände sig inte alls som längst ner, speciellt inte om de hade det bra i sitt liv.
Jag kan ta exempel från mina egna förfäder. Sofia Wallberg, halvsyster till Jacob och Marcus Wallenberg, bägge kända personligheter i svensk historia, gifte sig med en förmögen rusthållare i Mörby, Viby sn, Ög. Därefter kallades hon alltid Sofia Jacobsdotter i kyrkböckerna (någon gång undantaget). Skulle det ha varit viktigt för folk dåförtiden att skilja sig från vanliga bondlurkar, skulle man ha sett en tydlig skillnad mellan å ena sidan skiftet från bondeklassen till t.ex. borgerligheten, och å andra sidan övergången åt andra hållet. Jag hävdar att det var lika viktigt i båda fallen och att det således inte hade att göra med de värderingar du blandar in.
Självklart så blev traditionerna svagare och svagare, för att fram mot 1800-talet upphöra på många platser (långt innan namnlagen kom). Så de bästa exemplen finns längre bak i tiden. Bondeklassens traditioner var de som förlorade, men troligtvis berodde det på att patronymika förlorade sin betydelse i ett samhälle där alla inte längre kände alla.