Just statstjänstemän bytte ofta patronymikon mot ett fast släktnamn. Så var det med min släkt (en lotssläkt sedan 9 generationer och efterhand i kronans/statlig tjänst). De hette patronymikon (t.ex. Petersson/dotter, Elisasson/dotter efter fadern etc... + Berg i detta fall, som tydligen var ett släktnamn sedan minst 1600-talet!). Märkligt nog och det som motsäger Chris Bingefors (ovan) var att min farfars far och mor fick ta namnet Palmqvist, som just var ett adligt namn (utan att de var släkt med denna adliga ätt vad jag vet?!). Men syskon till Johan Edward Peterson Berg som tillsammans med hustrun Johanna Olsson (hon hette dessutom Olsson inte Olsdotter, då den släkten i över hundra år behållit sitt släktnamn Olsson genom att alltid döpa äldste sonen till Olof... dessutom var de också en lotssläkt! Om det hade beydelse vet jag inte?).
Alltså jag har funderat mycket kring detta namn bytes mode från 1850- tidigt 1900-tal då detta förekommer konstant i dessa släkter; från att ha hetat nya patronymikon varje i generation, får/tar de antingen fasta son-namn eller tar sig nya släktnamn (liksom ditt Lundberg från Lundby! Men då finns ju också en förklaring, eller hur?). Ibland liksom syskonen till min Johan Edward tar de helt andra namn än att de börjar på P (som i Petersson-Berg) även släktnamnet Berg representeras vidare av ett led av ättlingar...men de kan hetta Jernstedt och Lindel etc. (Ingen förklaring finns till dessa namnbyten och de var många syskon...). Ja det är fascinerande men totalt oförståeligt...för den oinvigde?! Ja, varför!!!???
Mvh Steve