ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slängkäpp  (läst 1154 gånger)

2002-12-02, 15:46
läst 1154 gånger

Utloggad Benny Backman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
För 5-6 år sedan såg jag ett TV-program som handlade om äldre tider. I programmet intervjuades en gammal man som hade börjat arbeta redan i mycket ung ålder som slängkäpp på en gård någonstans i Sverige.
Jag vill minnas att en slängkäpp var drängens dräng, ungefär - bara snäppet högre på den sociala stegen än gårdskatten ...
Jag har varken hört eller sett uttrycket sedan dess men det fastnade i minnet, dels för att det ju faktiskt är ett roligt ord, dels för att det förmodligen gav en ganska klar och målande beskrivning av arbetsvillkoren för innehavaren av den titeln.  
Är det någon här som stött på uttrycket någonstans? Det skulle vara intressant och kul med en förklaring, bakgrund o s v.

Hilsen
Benny Backman

2002-12-03, 13:14
Svar #1

Leif Josefsson

• Gäst
Ordet slängkäpp har jag aldrig hört men jag vet att det i Lilla Edet finns en gata som heter Käppslängarevägen eller något liknande. Är slängkäpp och käppslängare samma sak?

2007-07-17, 12:26
Svar #2

Martin Vik

• Gäst
Under signaturen Härr Albin skrev journalisten och chefredaktören Peter Swedenmark krönikor i Länstidningen i Östersund. De handlade om livet i den fiktiva byn Växeldraget. Där fanns en figur vid namn Assor Haak som omnämndes som byns slängkäpp. Känslan av betydelsen i det sammanhanget var att Assor tog sig an diverse tjänster i byn, att han var ett slags alltiallo som gick att använda till allt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se