Här kommer ytterligare två exempel som bekräftar det som sagts i det ovanstående:
1. I Gudhems häradsrätts protokoll (Gudhems häradsrätt, höstting, 1694-10-04, # 30) finns en diskussion om huruvida 6 gårdar borde höra till Friggeråkers eller Gudhems församlingar. Ett starkt argument från de berörda böndernas sida är att de haft sina ätteplatser på Gudhems kyrkogård sedan urminnes tider och gårdarna därför bör höra till Gudhems socken.
”/.../ Rumpegården, Jäppegården, Skinnaregården, Bossgården, Hedegården och Dröstrop /.../, som efter Cronans Jordebook och Sochenmärke skola ligga i Friggeråker Sochn och dock nyttias eller brukas till Gudhembs Sochn, så emädan dhet så varit af uhrminnes tijder och åborna hafva sina ätteplatser i Gudhembs Kyrkegårdh, /.../”
Detta tycks visa att varje gård haft sin bestämda ätteplats / gravplats på kyrkogården.
2. I Andreas Timbergs beskrivning över Dala pastorat anger han angående 2 runstenar i Högstena (R) att: ”Den andre nu uprest intil södra kyrko-muren, består af sandsten och har förut betäckt en del af Amfastorps grafställe.” (Falbygden, nr 23, 1968, s. 297) Sättet som Andreas Timberg uttrycker sig tycks visa att varje gård, vid denna tid (1784), hade sin egen bestämda plats på kyrkogården och att alla var införstådda med var på kyrkogården dessa platser låg.
En fråga är om någon känner till någon dokumentation från någon kyrkogård om var dessa ätteplatser låg?
En annan fråga är om det kanske finns en korrespondens mellan bänkrummen i kyrkan och ätteplatserna på kyrkogården? Någon som vet?