Hej Jörgen !
Förlåt att jag dröjt med att svara. Intresset för mina frågor har varit stort, men jag ansåg att elden falnat, när du stack in en ny pinne i brasan och kom med kloka och informativa åsikter. Det var en tillfällighet, att min make stötte på kärandens förman i äktenskapet just som jag skulle skriva insändaren till Anbytarforum. Detta domstolsprotokoll ingår således i min mans forskning.
Vi håller med om, att protokollets formulering kan ge anledning till att ifrågasätta om en skilsmässa förelåg. Min man har mängder av domstolsprotokoll angående personerna, som nämns både från tiden före och efter 1730. Namnet på kärandens hustru är nu funnet. De protokoll min make har tillgång till handlar om skiftande ämnen, gårdsköp, rågångsmärken, försummelser och överträdelser, testamente som senare kommer att annuleras och mycket annat. En handling gäller en skilsmässa, men med andra kontrahenter.Givetvis kan han ha missat något protokoll.
1720 nämns prästens förman och samma år träder en 80-årig man fram och det talas om han och dess förmän. I båda dessa fall tolkar vi ordet förman som föregångare.
Många personer bär samma både för och efternamn och bebor gårdar med samma namn men med tillägget stora eller lilla.Händelsen utspelas inte så avlägset från den danska tiden och Matz och Måns används om samma person även vad beträffar patronymikon.
Ett litet tvivel börjar infinna sig om kärandens förman i äktenskapet är i livet eller ej, men fortfarande lutar vi däråt, men en förväxling kan ha skett.Även en hustru till honom lever, men om det är hustru 2 eller 3 är ovisst. Han kanske var en sol och vårare. Om hustruns förste man är död, bör han ha avlidit 1710 eller 1711.Den vi tror var hennes svärfar gick bort i pesten 1711, 100 år gammal.Inget av dessa skiften har gått att finna, däremot skiftet efter hustrun 1741, men det är knapphändigt och motsägelsefullt och bygger på hot och övertalning. Om den rätte förmannen är i livet, så dör hans hustru 1741. Kanske kan hennes bouppteckning ge något.Efter det tinget dömt att svaranden ska äga kvarnen går ärendet vidare till lagmansrätten i Karlshamn.
Några bouppteckningar har min make ännu inte studerat. Han ska börja med en noggrann genomgång av de protokoll han har och därefter söka efter bouppteckningar. De börjar 1738 för Bräkne härad.
Ytterligare forskning krävs. Det är inte otroligt att du har rätt i dina antaganden.
Tack för dina tips! Skönt om de skulle leda fram till gåtans lösning.
M.v.h. Ann-Marie