ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förgiftning av """"flugmat""""  (läst 1415 gånger)

2004-02-21, 16:42
läst 1415 gånger

Utloggad Björn Engström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har stött på några tingsdomar där man har använt flugmat (=fluggift). I ett fall dog ett barn av flugmaten. Vilket ämne var det som användes ? Arsenik ? I alla fall hade man köpt flugmat för några ören. Detta gäller början på 1700-talet.
Kan någon hjälpa mig vad det var för gift som användes ?

Hälsningar
Björn Engström

2004-02-21, 16:57
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

• Gäst
Hej Björn,

Det kan ju vara ett ämne framställt av flugsvamp?
En gissning.

Hälsn. Eivor

2004-02-21, 17:28
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

• Gäst
Hej!

Det bör vara arsenik. Silbodalsprästen Anders Lindbäck använde arsenik som skaffats för att döda flugor, har jag för mig att jag läst någonstans. Och på Hallandsrötter hittade jag en liten ordbok där det står att flugekrut är detsamma som arsenik.

Mvh//
Lotta

2004-02-21, 21:16
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2180
  • Senast inloggad: 2024-12-13, 11:00
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Troligen arseniksyrlighet, som var det som allmänheten kunde köpa (olagligt eller inte). Kallades ibland för Mercurium och användes för att liva upp gamla hästar, eller utvärtes på människor, blandat i sprit, för smärtlindring.

Det användes tyvärr ibland även invärtes (då ofta med hjälp av någon antagonist), med inte helt lyckat resultat för den som fick det i sig.

2004-02-22, 23:57
Svar #4

Utloggad Björn Engström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Tack för svaren. Det var väl arseniken jag närmast kom att tänka på.  
Jag har läst många flera förgiftningar där man i klartext har använt arsenik, men i några fall talar man bara om flugmat. I bägge formerna verkade det vara lätt att få tag i och det var även relativt billigt.

Hälsningar
Björn Engström

2004-02-23, 09:10
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 22:41
    • Visa profil
jag har lästt recept på fluggift. vet ej om det användes förr men man tar och hackar flugsvamp och låter den dra i mjölk. Flugorna ska dö som ...flugor när de dricker detta.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se