Hej Joel, Du har en poäng där, det är naturligtvis inte rimligt att man dör av sinnessvaghet. Ska jag vara uppriktig, slarvläste jag lite, och missade att det skulle röra sig om en dödsorsak, fastnade mer för den rent språkliga översättningen. Ordet debil används dock än i dag med betydelse enligt mitt tidigare inlägg. I Svensk uppslagsbok sägs 'debilitet' vara en psykiatrisk term med betydelsen utvecklingsförsening, speciellt av intelligensen. I Nationalencyklopedin sägs att debilitet tidigare användes om ett lättare begåvningshandikapp. I den ofta använda boken Medicinsk terminologi av Acke Renander sägs däremot att debilitas congenita betyder medfödd allmän svaghet. Man ska vara medveten om att medfödd sinnessvaghet också måste ha en bakomliggande orsak, ofta en metabol sjukdom, t ex brist på sköldkörtelhormon. Begåvningshandikappet var ju då förenat med en mer allmän fysisk svaghet. Betydelsen i det aktuella fallet kan därför vara en intellektuell och en fysisk utvecklingsstörning. Det kan tilläggas att diagnosen enl klassifikationsregister inte längre används i medicinska sammanhang. När användes diagnosen och hur gammal var personen vid dödsfallet?
Mvh! Håkan